У Кам’янці-Подільському збільшилося закладів для дітей з особливими потребами

02  З 3 вересня 2018 року у м. Кам’янці-Подільському працює інклюзивно-ресурсний центр Кам’янець-Подільської міської ради.

  Фахівці ІРЦ, а саме вчителі-дефектологи, практичні психологи, вчителі-логопеди та вчителі-реабілітологи, надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами. Заняття проводяться в спеціально обладнаних кабінетах та за індивідуальними графіками. У ІРЦ облаштовано залу для очікування, залу лікувальної фізкультури, кабінети дефектологів, логопедів, практичного психолога. Вже протягом вересня-грудня 2018 року 97 дітей з особливими освітніми потребами отримали психолого-педагогічний супровід, корекційно-розвиткові послуги та послуги з реабілітації і лікувальної фізкультури.

  4 лютого 2019 року на базі інклюзивно-ресурсного центру проведено засідання круглого столу на тему: «Психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги та системний кваліфікований супровід дітей, які здобувають освіту в закладах професійно-технічної освіти та закладах І-ІІ рівня акредитації».

  Із вступним словом виступила начальник відділу дошкільної та інклюзивної освіти управління освіти і науки Кам’янець-Подільської міської ради Євгена Калинюк. Про стан інклюзивної освіти в місті доповіла головний спеціаліст відділу дошкільної та інклюзивної освіти Таїсія Шевеленко. Директор ІРЦ, Лариса Ільніцька висвітлила основні завдання та функції ІРЦ.

01  Учасниками заходу стали працівники Державного навчального закладу Подільського центру професійно-технічної освіти, Подільського спеціального навчально-реабілітаційного соціально-економічного коледжу, а також директор Кам’янець-Подільського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Юлія Побережна, та його спеціалісти.

  Учасники обговорювали питання круглого столу, обмінювалися досвідом щодо соціальної підтримки дітей з особливими потребами та планували подальшу спільну діяльність.

  Закінченням заходу стало підписання угоди про співпрацю директорами інклюзивно-ресурсного центру Кам’янець-Подільської міської ради та Кам’янець-Подільського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

09 03 04 05 06 07 08

«Підліткова криза»

  Тимчасові рамки підліткової кризи коливаються в межах від одинадцяти до шістнадцяти років у дівчаток і від дванадцяти до вісімнадцяти – у хлопчиків. Як правило, у дівчаток криза протікає в більш м’якій формі, ніж у хлопчиків. Імовірно, це пов’язано з тим, що у сучасного суспільства традиційно вимоги до чоловіків вищі, ніж до жінок.

Суть підліткової кризи.

  Головною метою підліткової кризи вважається самоствердження підлітка, визнання себе як повноцінно сформовану особистість. В цей період відбувається найчастіше радикальна зміна поведінки підлітка. Правила поведінки, які встановлені в родині, були до цього часу застарівають, їм необхідно шукати альтернативу.
Цей період є одним з найбільш важливих у формуванні особистості і від того, як підліток подолає кризу, які уроки він винесе, залежить його подальше життя.

Характеристика підліткової кризи

  Вкрай неправильно вважати, що підліткова криза – це виключно негативне явище. Звичайно, це період боротьби за незалежність особистості, але боротьба здійснюється виключно на безпечних умовах. В умовах кризи відточуються навички підлітка у формуванні моделі поведінки, яку необхідно використовувати в складних ситуаціях, як знаходити компроміси або відстоювати власну думку.

Найбільш типові ознаки кризи підліткового віку:

  • Для кризи незалежності характерні наступні прояви – негативізм, упертість, свавілля, норовливість, зневажливе ставлення до оточуючих, знецінювання думки дорослих, прояв власництва, бунти та протести.
  • Криза залежності менш типова для підлітків, але тим не менше зустрічається приблизно в 15% випадків, для неї характерні – надмірний прояв послуху, повернення до звичок дитинства, дитячих форм поведінки, інтересів і навіть смаковим пристрастям.

  Іншими словами, криза у підлітків проявляється двома напрямками – незалежністю або залежністю. Щоб зробити перехід до дорослого життя менш болючим, дитині необхідно забезпечити максимально психологічно комфортні умови.

Як допомогти підліткові пережити вікову кризу.

  На щастя для батьків, бунтарські особливості підліткової кризи проявляються не постійно, а час від часу. Але, не слід забувати, що виявлятися вони можуть досить часто, тому модель поведінки доведеться коригувати, а не закривати на неї очі, як на тимчасове явище.
  Найбільш підходящим у цей період вважається авторитарний стиль поведінки з боку батьків, який передбачає суворий контроль поведінки підлітка, але не приниження його гідності.

  Правила поведінки повинні встановлюватися в ході обговорення з усіма членами сім’ї, в тому числі і з підлітком. Це дає можливість підвищити ступінь самостійності та ініціативності у підлітка, вчить його самоконтролю і дисципліни. У свою чергу, така поведінка батьків допомагає виховати у підлітка впевненість у собі, відповідальність за власну поведінку, а в подальшому і за своє життя.

Здійснення соціальної роботи з питань попередження домашнього насильства Ізяславським РЦСССДМ

DSCN0058 (1)  31 січня 2019 року фахівцем Ізяславського районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді спільно із працівниками Ізяславської районної філіїї Хмельницького обласного центру зайнятості було проведено інформаційно-просвітницький захід на тему «Стоп домашньому насильству!».

  Метою проведення даного заходу було ознайомлення осіб, які перебувають на обліку Ізяславської районної філіїї Хмельницького обласного центру зайнятості, із видами насильства, причинами його виникнення та заходами, які потрібно вжити у разі можливої небезпеки. В ході семінару учасники, кількість яких становила 30 осіб, отримали буклети та пам’ятки інформативного характеру з даної проблематики.

DSCN0057 (2) DSCN0059 (1)

Поради щодо адаптації дітей з особливими потребами в навчальному закладі та соціумі

  В наш час інклюзивна освіта це щось нове та незвичне, а як відомо усе нове лякає  та насторожує. Тому актуальність звернень на Службу «Телефон довіри 15-50» сьогодні зростає. Постають такі запитання від батьків: «Як реагувати на поведінку «особливих» дітей..», «Чи не загрожують вони своїм перебуванням іншим..», «Чому вони навчаються з нами…».

  В  свою черга інша сторона батьків звертаються з протилежними питаннями:  «…Як захистити дитину від образ, насміхань….», «…Як адаптуватись дитині та батькам у соціумі..», «…Що робити, коли дитині важко та немає результату в інклюзивному класі…» тощо.

  Як бачимо, запитання прості та зрозумілі, адже кожен дорослий любить свою дитину, піклується про неї, хвилюється, але головне те, що для усіх батьків їх діти найкращі та найдорожчі, саме тому дорослі інколи не задумуються над тим, що ображаючи інших дітей, ви робите боляче не тільки дітям, але й дорослим. Своєю гіперопікою та бажанням захистити дитину від усього, ви позбавляєте її досвіду від спроб та помилок, від висновків та аналізу дій, від адаптації дитини до життя. Як наслідок, ми отримуємо агресію від дітей та не сприйняття усіх порад.

  Зміни відбуваються тоді коли є усвідомлення проблеми та вирішення її. Керуючись цим, психологи Служби «Телефон Довіри 15-50» намагаються разом допомогти у вирішенні конфліктів, сприйнятті один одного, як особистості, допомагають пережити певні недоліки, невпевненість у собі, міжособистісні стосунки, внутрішньо-особистісні конфлікти, проблеми здоров’я, сексуальні питання, насилля та інше.

  Перелік проблем можна продовжувати, але, наразі, доречними будуть поради та рекомендації саме  під час страхів щодо соціально-психологічної адаптації дитини  з особливими потребами у соціальному середовищі:

  • спостерігайте та реагуйте (занижена самооцінка, постійна тривожність, пригнічений настрій, втрата інтересу до навчання та життя ( суїцидальні  ідеї) – це перший фактор звернути увагу та відреагувати на причини та наслідки такого стану, тим самим допомогти дитині, проговорити, що саме відбувається, чому та як діяти на зміни у емоційній та внутрішньо-особистій зміні);
  • розмовляйте та пояснюйте (діти, які мають певну особливість комплексують, що ускладнює адаптацію, відчувають себе невдахою, поганим, обділеним, винним. Як наслідок, отримуємо зниження мотивації навчання, втрата сенсу життя, комплекси та інше. Тому дорослим слід постійно пояснювати та розмовляти, навчити дитину спілкуватись, визначати життєві цінності, досягати поставленої мети, отримувати позитивні емоції саме від того життя, яке є;
  • реагувати та інформувати (адаптація у школі, однолітками відбувається поступово та проблематично, але коли дитина підготовлена, це відбувається легко. Зміна оточення, самостійність, статеве дозрівання, перше кохання, обмеження прав, насилля та інше приносить за собою багато таємниць, запитань, міркувань, про які  батьки не завжди зможуть встигнути відреагувати чи надати відповідь. Тому необхідно завжди робити крок уперед та за допомогою спілкування інформувати, куди слід звернутись дитині за допомогою  (адже  батьки не завжди в змозі перебувати разом з дітьми).

  Виходячи з вищесказаного, психологами Служби «Телефон Довіри 15-50 розглянуто деякі аспекти поведінки дитини у соціумі та взаємодію батьків та дітей, складено поради згідно проблематики, яка з’явилась під час спільної праці психолога Служби «Телефон Довіри 15- 50» моб.067-133-15-50 та абонентів, які звернулись з обраною проблемою.

  Сподіваємось, що ця інформація стане багатьом корисною та наштовхне на роздуми  та переосмислення свого відношення до дітей з особливими потребами.

  Наші телефони –  15-50 – зі стаціонарного,  067-133-15-50 – з мобільного

За інформацією консультантів-психологів

Служби «Телефон Довіри 15- 50»

Робота служби підтримки сімей

IMG-4a53e701e5e17b9717a6b99e5e2dcae6-V  Протягом 28 січня – 01 лютого 2019 року Деражнянським районним центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді здійснено виїзди у Божиковецьку, Нижнянську, та Шпичинецьку сільські ради. Відвідано 6 сімей, в яких виховується 23 дитини.

  Спільно із депутатом Божиковецької сільської ради, Валентиною Медвідь, відвідано 4 сім’ї, в яких 17 дітей. В т. ч.: 2 сім’ї. в яких існує ризик соціального сирітства, та 1 сім’ю, в якій мати з новонародженою дитиною перебуває у обласному соціальному закладі.

20190131_100634  У с. Теперівка (Шпичинецька сільська рада) спільно із завідувачкою ФАПом, Зінаїдою Муляр, відвідано 2 сім’ї, в яких виховується 5 дітей. В т. ч.: 1 сім’ю з новонародженою дитиною. Медичний працівник оглянула дітей, надала рекомендації щодо догляду, профілактики ГРВІ та ГРЗ, особливу увагу приділила профілактиці кіру, проконсультувала батьків щодо їх дій у разі виявлення ознак хвороби.

  В рамках оперативного реагування на повідомлення про вчинення домашнього насильства, проведено відповідно роботу з сім’ями, що проживають в с. Нижнє та Новосілка. Надано консультативну допомогу особам, які постраждали від домашнього насильства Роз’яснено норми діючого законодавства щодо покарання осіб, які вчиняють насильство, та підтримки його жертв. Наголошено про вплив насильства на формування особистості дітей, їх емоційний і фізичний розвиток.

  Фахівцями центру спільно із органами місцевого самоврядування та медичними працівниками перевірено стан задоволення батьками першочергових потреб дітей: тепловий режим будинків, наявність дров, продуктів харчування, одягу, що відповідає віку та сезону тощо. З метою попередження неналежного виконання батьківських обов’язків, конфліктів у сім’ї та домашнього насильства, з батьками проведено бесіди щодо наслідків надмірного вживання алкоголю.

  Проведено бесіди щодо підвищення виховного потенціалу батьків, особливостей фізичного та емоційного розвитку дітей різного віку та їх потреби. Вкотре роз’яснено норми законодавства щодо неналежного виконання батьківських обов’язків.

  Наголошено на важливості дотримання правил пожежної безпеки при експлуатації пічного опалення та електрообігрівальних пристроїв. Адже їх порушення досить поширена причина виникнення пожеж у побуті в холодну пору року.

  З органами місцевого самоврядування обговорено спроможність батьків задовольняти потреби дітей та шляхи мінімізації складних життєвих обставин. Прийнято рішення щодо винесення питання виконання батьківських обов’язків 1 сім’ї на розгляд засідання виконкому. Ініційовано притягнення 1 сім’ї до адміністративної відповідальності за неналежне виконання батьківських обов’язків.

20190131_093229 20190131_093501 IMG-7f776df258c5c021bc36dca3b43ca0ec-V IMG_20190128_123856

Соціальна робота

  Протягом січня 2019 року Відділом соціальної роботи з населенням ВК Полонської міської ради ОТГ разом зі Службою у справах дітей Полонської РДА здійснено виїзди до 20 сімей, які потрапили у складні життєві обставини, до 2 сімей було залучено працівників Полонського відділу поліції та притягнено до адміністративної відповідальності батьків за неналежне виконання своїх батьківських обов’язків.

IMG_20180822_113002  У сім’ях було проведено профілактичні бесіди щодо виконання батьківських обов’язків, роз’яснено права та обов’язки батьків та дітей, зокрема щодо створення належних умов проживання в будинку дітей (приведення порядку в домівках, де проживають діти), відповідальність за належний стан будинку, в якому проживають діти, також попереджено про кримінальну відповідальність у разі застосування сімейного насильства, надано консультації щодо раціонального використання сімейного бюджету та розподілу обов’язків між членами сім’ї.

Про засідання комісії з питань захисту прав дитини у м. Кам’янці-Подільському

  31 січня відбулось чергове засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Кам’янець-Подільської міської ради.

  Головував на засіданні заступник Кам’янець-Подільського міського голови Вадим Савчук.

  На розгляд комісії було винесено 9 питань, що стосувались інтересів дітей.

  З них 1 питання стосувалося визначення порядку участі у вихованні та спілкуванні з дитиною, 2 – визначення місця проживання дитини, 4 – доцільності позбавлення батьківських прав, 1 – захисту майнових прав дитини.

f84a1144faeb038dda6e0ac44adb76a9_XL  Щодо 1 сім’ї матеріали підготовлені Кам’янець-Подільським міським Центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді: про виконання батьківських обов’язків.

  Прийнято відповідні рішення згідно чинного законодавства.

Допомога для сімей, які перебувають в складних життєвих обставинах

  Одним із видів соціальної роботи із сім’ями є надання гуманітарної допомоги. В результаті складання оцінки потреб сімей, які проживають на території Кременчуківської сільської ради фахівець із соціальної роботи О. Ящук виявив декілька сімей, члени яких потребували теплого одягу та іграшок. В зв’язку із цим Ящук О. В. ініціював серед жителів с. Великі Орлинці збір одягу та інших речей для їх повторного вжитку. 29-30 січня 2019 року зібрані речі було надано одній родині, що опинилась у складних життєвих обставинах та двом багатодітним сім’ям.

IMG_20181228_105440 IMG_20181228_101955IMG_20181228_145159

У Кам’янці-Подільському говорили з дітьми про закон

виступ  30 січня, у рамках тижня «Морально-правового виховання», який наразі триває у Кам’янець-Подільському багатопрофільному навчально-реабілітаційному центрі, старшокласники зустрілися із юрисконсультом Кам’янець-Подільського міського Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, Яною Арнаутовою.

загальна  Темою для спілкування стала «Адміністративна та кримінальна відповідальність неповнолітніх». Адже ні для кого не секрет, що краще запобігти тому чи іншому негативному явищу у дитячому середовищі, попередити його виникнення ще в дитинстві, ніж потім, у підлітковому та молодіжному віці мати непередбачувані наслідки.

  Враховуючи особливості дітей, допомогти зрозуміти юрисконсульта дітям допомагав сурдоперекладач.

«Психологічна робота Центру соціальних служб щодо профілактики виникнення конфліктів у шкільному колективі»

3_n  З метою запобігання конфліктних ситуацій в шкільному колективі 29 січня психологом Хмельницького міського Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді проведено тренінгове заняття на тему: «Навички безконфліктного спілкування учнів», участь у якому взяли учні 10–М (математичного) класу Хмельницького ліцею 2-3 ступенів Хмельницької обласної ради. Захід відбувся спільно зі спеціалістом Хмельницького міського центру зайнятості Семенюк В.І.

  Головною метою тренінгу було розширити знання дітей про конфлікт, стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях, а також показати ефективні шляхи вирішення конфлікту.

2_n  В процесі роботи учні висловили свою думку – що таке конфлікт. Ознайомились із стратегіями поведінки конфлікту, обговорили, які ризики та фактори впливають на виникнення конфліктів та що потрібно робити аби його уникнути.

  На завершення кожен учасник написав на стікері свої негативні якості, які, на його думку, заважають йому і призводять до конфліктів та імпровізовано викинули у кошик для сміття.

1_n 4_n