Дорослішання відбувається не тоді, коли діти починають самостійно складати піжаму в шафу або вішати рушник на сушарку, дорослішання наступає при виникненні здатності брати на себе турботи про себе і інших, коли рутинні обов’язки стають невід’ємною частиною існування.
З 12 березня 2020 року в закладах освіти — карантин. Як провести час із користю для батьків і дітей?Як підтримати цікавість і розвинути самостійність дітей?
Окрім друзів, веселих ігор і розваг, ми асоціюємо дитинство із домашніми обов’язками. Більшість мам привчають своїх діточок до прибирання та інших хатніх обов’язків. І виявляється, що не даремно. Насправді, ця, на перший погляд, виснажлива робота, дуже корисна для дитини і розвиває у неї необхідні життєві навички.
Психологи радять батькам дотримуватися наступних правил, які допоможуть прищепити дитині бажання робити роботу по дому:
1. Тренування сили волі. Дитині хочеться подивитися улюблений фільм, а потрібно помити посуд і обережно його скласти. Обов’язковість – це та якість, яка допоможе у майбутньому виконувати хоча й нудну, але важливу роботу.
2. Розвиток самостійності. Навички самообслуговування допоможуть дитині бути незалежним, приймати власні рішення та відповідати за їх наслідки.
3. Націленість на результат. Звісно ж, мама може сама застелити ліжко, яке було заправлене неохайно, а може змусити своє чадо це зробити. Для дитини це корисніше, тому що у дорослому житті їй доведеться відповідати за якість своєї роботи.
4. Організованість. Вашому синові або донечці хочеться погратися у комп’ютерну гру, але треба встигнути прибрати у кімнаті та зробити домашнє завдання. Поступово вони навчаться правильно розподіляти свій час.
5. Вміння виконувати доручення. На жаль, не одразу можна стати керівником, спочатку потрібно виконувати багато доручень та вказівок і слухати критику і зауваження. Сім’я дуже добре до цього підготує, коли так само критикуватиме за неякісно виконану роботу.
6. Тренування логічного мислення. Для того щоб правильно покласти брудну білизну у пральну машину або прибрати всі речі і іграшки у кімнаті, необхідно розробити логічну послідовність дій.
7. Розуміння мети своїх дій. Дуже важко виконувати домашні обов’язки, не розуміючи мету своїх дій та не розуміючи її сенсу. Але якщо треба прибрати іграшки, тому що мають прийти гості, або помити посуд, щоб кухня сяяла чистотою, у дитини з’являється хороша мотивація.
8. Задоволення від результату своєї роботи. З першого разу не вдасться ідеально помити чашку, але почувши мамину вдячність, у дитини з’явиться бажання прагнути до кращого результату.
9. Системність. Домашню роботу не можна виконати один раз і назавжди. Це систематична праця, яку треба робити постійно, так само як і працювати над розвитком своєї кар’єри або сімейних відносин у майбутньому.
Однак перекладати всю домашню роботу на дитину теж не слід. Обов’язки дитини повинні бути посильними і не заважати навчанню та позакласним заняттям. Дитина дошкільного віку уже цілком здатна викидати сміття в сміттєпровід, годувати рибок або інших домашніх тварин.
Та є ще один секрет: якщо ви самі вмієте робити справи спритно, то, швидше за все, ви робите їх із задоволенням, а воно передається іншим. Вчіться самі знаходити приємне в домашніх справах, або хоча б – радість в тому, як чудово, коли ці справи зроблені. І саме це допоможе набагато легше залучати дітей до праці.