Сучасна українська мама: яка вона?

Джал А._Радіоефір (1)11 травня 2021 року психолог Хмельницького міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді була учасницею радіоефіру на «Суспільне-Поділля» в передачі «Полудень», присвячений темі сучасного материнства.
Розглянули питання чи змінився портрет сучасної мами, як їй вдається впоратись із викликами сьогодення, що таке «інтенсивне материнство» і які психологічні наслідки воно може мати, як правильно поєднати материнські функції та кар’єру.
Важливою частиною розмови була тема образ на батьків, на маму і як цьому зарадити, як пробачати.
Підготовив замітку провідний психолог Джал Антоніна.

“Психологічна допомога в стресових ситуаціях, зокрема внаслідок дорожньо-транспортних пригод.”

IMG-d6028465e1e27342c515794ce4934fd4-V14 травня 2021 р. в Хмельницькій спеціалізованій середній загальноосвітній школі I-III ступенів номер 1 відбулись зустрічі семикласників двох класів з психологом Хмельницького міського центру соціальних служб для сімї, дітей та молоді Джал А.А.

Темою розмови з дітьми була “Психологічна допомога в стресових ситуаціях, зокрема внаслідок дорожньо-транспортних пригод.” 
Діти розповіли про власний та своїх близьких і рідних пережитий досвід, об’єктивно оцінили причини, що призвели чи можуть спричинити ДТП. Добре орієнтувалися в причинно-наслідкових зв’язках життєвих подій і вкотре довели, що досвід дорослих для них є значимим у наслідуванні як позитивного, так і негативного досвіду. Учні із задоволенням брали участь у обговоренні, вправлялися у елементарних вміннях регуляції психоемоційного стану та надання першої домедичної допомоги, переглянули анімаційне відео про сутність страху та як із ним впоратись. 
 

Профілактичний рейд до сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах

20210422_1137365 травня 2021 року  спеціалістами відділу соціальної роботи з населенням спільно з спеціалістом служби у справах дітей Шепетівської РДА  і дільничним офіцером поліції  – було здійснено виїзди, метою яких було проведення профілактичної роботи щодо підвищення батьківського потенціалу та обстежено житлово-побутові умови сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах. Для сімей було проведено бесіди щодо належного виконання батьківських обов’язків, перевірено присутність дітей початкових класів з таких сімей на заняттях в шкільних закладах.

Батькам зроблено зауваження щодо порушення санітарно-гігієнічних норм та занедбаного стану кімнат.

Стосовно однієї сім’ї складено адміністративний протокол щодо невиконання батьківських обов’язків.

Спільний виїзд фахівців у с. Білогородка

13 травня 2021 року здійснено виїзд в с. Білогородка за участю фахівців комунальної установи «Центр надання соціальних послуг», відділу «Служба у справах дітей» Ізяславської міської ради, відділу «Ізяславське бюро правової допомоги» Шепетівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

IMG_20210513_093243Під час виїзду робота проводилась у приміщенні сільської ради, де фахівцями Ізяславського бюро правової допомоги проводилося роз’яснення щодо земельного законодавства, порядку встановлення меж земельної ділянки.

Фахівці центру надання соціальних послуг та відділу «Служба у справах дітей» зробили наголос на тому, що згідно постанови Кабінету міністрів України від 01.06.2021 р. № 585 старости сіл несуть персональну відповідальність за забезпечення виявлення дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, випадків жорстокого поводження з ними, виникнення безпосередньої загрози життю або здоров’ю дитини, надання таким дітям допомоги в межах повноважень і своєчасне інформування про них відповідних суб’єктів.

Також фахівці на базі Білогородської ЗОШ І-ІІІ ст. провели індивідуальне консультування із учнями із сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах.

0-02-05-83aa5e2daa8895a1ec859cb9ca31024a885deeece99f9011d05ae475a24e2468_94d83f19В ході виїзду проведено обстеження умов проживання у 5-х сім’ях, визначено потреби дітей, стан батьків та їх спроможність виконувати батьківські обов’язки. З батьками проведено роз’яснювальну роботу щодо потреб дітей відповідно до їх статі та віку, фізичного та емоційного здоров’я, мотиваційну роботу щодо належного виконання батьківських обов’язків, якісного задоволення дитячих потреб, профілактики, ліквідації (мінімізації) чинників, які несприятливо відображаються на життєдіяльності родин. За результатами роботи у сім’ях складено акти оцінки потреб сім’ї.

В Кам’янці-Подільському продовжується робота групи взаємопідтримки прийомних батьків та батьків-вихователів

банер_ПСНапередодні Дня сім’ї у Кам’янець-Подільському міському Центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді відбулася чергова група взаємопідтримки для прийомних батьків та батьків-вихователів. Тематика зустрічі – «Сімейні традиції».

Батьки, які взяли на виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, із задоволенням розповідали про звичаї та традиції, які притаманні їх родинам. Особливо цікаво було почути про те, як саме формувались традиції сімей та як батьки передають їх прийомним дітям. Зустріч пройшла у дружній сімейній атмосфері.

До відома: Прийомна сім’я – сім’я або окрема особа, яка не перебуває у шлюбі, що добровільно  за плату взяла на виховання та спільне проживання від одного до чотирьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Станом на 01.05.2021 під соціальним супроводженням Центру перебуває 6 прийомних сімей та дитячий будинок сімейного типу.

За детальною інформацію щодо створення прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу звертатися до Кам’янець-Подільського міського Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді: вул. Шевченка, буд. 26 (ІІІ поверх), тел. 91429.

Проведено засідання Координаційної ради з питань сім’ї, гендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству у сім’ї та протидії торгівлі людьми при Ізяславській міській раді

  186293737_155379486541858_5570481591379736477_nЗ метою налагодження ефективної взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі 12 травня 2021 року заступником голови Ізяславської міської ради Лесею Божко проведено  перше засідання Координаційної  ради з питань сім’ї, гендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству у сім’ї та протидії торгівлі людьми при Ізяславській міській раді.  У засіданні взяли участь представники відділу поліцейської діяльності № 2 Шепетівського районного управління поліції ГУ НП в Хмельницькій області, комунальної установи «Центр надання соціальних послуг»,  відділів «Служба у справах дітей»,  освіти, молоді та спорту Ізяславської міської ради, КНП «Ізяславський центр первинної медико-санітарної допомоги», Ізяславської районної філії Хмельницького обласного центру зайнятості, відділу «Ізяславське бюро правової допомоги» Шепетівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

  Учасниками Координаційної ради розглянуто питання практичної реалізації Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 р. № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії  суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі» на території Ізяславської територіальної громади.

  Під час засідання Координаційної ради обговорено питання оперативного взаємного інформування суб’єктами взаємодії про факти насильства та надання всебічної допомоги постраждалим особам, про стан та перспективи створення спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб від домашнього насильства та насильства за ознакою статі на території Ізяславської територіальної громади, про дієвий та ефективний розгляд повідомлень, звернень з приводу вчинення домашнього насильства.

  Як зазначила заступник голови Ізяславської міської ради Леся Божко, завдання  державних органів влади на місцевому рівні є забезпечення їх ефективної взаємодії та створення зрозумілого механізму для того, щоб надати допомогу і захист жертвам насильства, які їх потребують.

Що таке наставництво

28ab4cc9c3e03a816f9808dd531cc69c_XLНаставництво
Наставництво – це добровільна безоплатна діяльність наставника з надання дитині, яка проживає у інтернатному закладі, індивідуальної підтримки та допомоги, насамперед у підготовці до самостійного життя.
Наставника може мати дитина віком  до 18 років, яка проживає у закладах інституційного догляду, незалежно від того, має вона офіційний статус сироти чи ні.
Особи, які можуть стати наставником
Наставник – це повнолітня людина, яка хоче допомагати дитині, яка проживає у інтернатному закладі, має для цього відповідний ресурс, супроводжує її в цілях соціалізації та адаптації в суспільстві.
Наставником може бути:
-особа, віком 18 років і більше;
-особа, яка пройшла курс підготовки з питань соціальної адаптації дітей та їх підготовки до самостійного життя.
Мета наставництва
Метою наставництва є підготовка дитини, яка проживає у інтернатному закладі, до самостійного життя шляхом розвитку її потенціалу, впевнеості у власних силах, визначення життєвих цілей, формування людських стосунків, культурних, моральних та духовних цінностей.
Мінімальні зобов’язання, які бере на себе наставник – це відвідувати дитину раз на тиждень протягом години впродовж року.
Покрокова процедура створення наставництва
1.Звернення до центру соціальних служб для сім’ї дітей та молоді за місцем свого проживання:
– консультація фахівців щодо реалізації наставництва.
2. Інформаційна зустріч:
– проходження інформаційної зустрічі та консультації з психологом.
3. Зібрання пакету документів:
–зібрати необхідний пакет документів:
– заява;
– копія паспорта;
– довідка з мвс про несудимість;
– медична довідка про стан здоров’я .
4. Навчання для наставників:
– проходження  тренінгу для наставників (з питань соціальної адаптації дітей та їх підготовки до самостійного життя) і отримання висновку обласного центру соціальних служб для сім’ї дітей та молоді (оцсссдм) про те, що ви можете здійснювати діяльність з наставництва.
5. Взаємовідбір та ознайомлення з інформацією про дитину.
6. Знайомство та встановлення контакту з дитиною.
7. Отримання згоди дитини, її батьків чи інших представників на наставництво.
8. Підписання договору про наставництво.
– підписання тристороннього договору (за згодою дитини): наставник – ЦСССДМ – керівник дитячого закладу.
Основні завдання наставництва
–визначення та розвиток здібностей дитини, сприяння реалізації її інтересів у професійному самовизначенні;
–надання дитині доступної інформації про її права та обов’язки;
–формування в дитини практичних навичок, спрямованих на адаптацію її до самостійного життя, зокрема щодо вирішення побутових питань,розпорядження власним майном і коштами, отримання освітніх, соціальних, медичних, адміністративних та інших послуг;
–ознайомлення дитини з особливостями суспільного спілкування та подолання складних життєвих ситуацій;
–сприяння становленню дитини як відповідальної та успішної особистості;
–формування в дитини навичок здорового способу життя.
Форми та напрями наставництва
– індивідуальне наставництво.Наставництво «один на один» передбачає взаємовідносини одного дорослого з однією дитиною. Наставник повинен зустрічатися зі своїм Вихованцем як мінімум чотири рази в місяць впродовж не менше року.
– наставництво в групі.Наставництво в групі передбачає взаємодію як одного дорослого з групою дітей, так і декілька дорослих, які працюють з невеликою групою людей. Наставник виконує функції лідера і бере на себе обов’язок регулярно зустрічатися зі своєю групою більш тривалий проміжок часу.
– наставництво за допомогою електронної пошти.Наставництво за допомогою інтернету та електронної пошти об’єднує одного дорослого та одну дитину. Пара спілкується через інтернет в щонайменше раз в тиждень протягом півроку і довше. Наставник виступає в ролі порадника в шкільних справах чи допомагає при виборі професії.
Наставники можуть допомогти своєму вихованцю у таких напрямках:
Допомога в навчанні й у всебічному розвитку дитини:
–допомагають дітям навчатися в школі (робити домашнє завдання) і вдосконалювати академічні знання;
–організовують та проводять різноманітні гуртки.
Соціалізація дітей (формування навиків самостійного життя):
–допомагають підвищити самооцінку своїх Вихованців;
–підтримують Вихованців в їхньому застосуванні нових моделей поведінки;
–наповнюють вільний час дитини сенсом;
–допомагають дітям розвивати їхні комунікативні здібності, а також вчать будувати стосунки з різними людьми;
–сприяють формуванню вміння контролювати свої емоції і спілкуватися з незнайомими особами, а також розвивають навички вирішувати конфлікти, формують у дітей почуття відповідальності, навчають самостійно приймати рішення;
–сприяють формуванню у дітей побутових навичок (догляд за собою, приготування їжі, планування бюджету, купівля і ін.).
–формують у дітей коректні гендерні установки;
–забезпечують правову обізнаність, попередження ризиків, пов’язаних з торгівлею людьми.
Профорієнтація підлітків:
–допомагають підліткам будувати плани на майбутнє в області кар’єри і дотримуватися поставлених цілей;
–можуть використовувати свої особисті контакти для того, щоб допомогти підліткам познайомитися з професіоналами різних виробничих сфер, знайти можливості для влаштування на роботу чи проходження необхідного навчання;
–знайомлять вихованців з різними організаціями;
–вчать підлітків процесу пошуку роботи, формують навички відповідального відношення до роботи, стабільної життєвої позиції.
 

Проведено семінар-навчання щодо застосування Державного стандарту соціальної послуги кризового та екстреного втручання

16203686959056 травня 2021 року у КУ «Центр надання соціальних послуг» Ізяславської міської ради було проведено семінар-навчання для фахівців із соціальної роботи щодо дотримання під час надання соціальних послуг Державного стандарту соціальної послуги кризового та екстреного втручання, затвердженого наказом Міністерством соціальної політики України від 01.07.2016 року № 716.

Під час навчання розглянуто основні поняття та терміни, які вживаються у стандарті. Зокрема, визначено, що  кризова ситуація – це ситуація, в якій з’являється набір травматичних подій, обставин, з яких людина не може вийти, не змінивши їх.  А кризове та екстрене втручання –  це термінове втручання в кризову ситуацію з метою негайного усунення або мінімізації наслідків такої ситуації, надання допомоги та підтримки, спрямованої на її подолання.

Соціальна послуга кризового та екстреного втручання полягає у забезпеченні якісної, оперативної, короткотривалої допомоги, захисту і підтримки особам, які переживають кризову ситуацію, у тому числі насильство в сім’ї, не можуть самостійно сформувати ефективні способи реагування та адаптації до кризової ситуації, а також в організації і застосуванні заходів щодо її усунення, мінімізації або подолання. 1620370646628

Шляхом дискусії та «мозкового штурму» фахівці обговорили застосування Державного стандарту у практичній роботі відділення соціальної роботи та відділення надання допомоги вдома: при роботі із сім’ями з дітьми у складних життєвих обставинах, родинах, де вчиняється домашнє  насильство, особами похилого віку тощо. Адже надзвичайно важливо вчасно надати допомогу в умовах кризової ситуації – усунути загрозу, небезпеку для здоров’я та життя отримувача соціальної послуги, надати психологічні підтримку, забезпечити базові потреби отримувача соціальної послуги.

У подальшому для фахівців із соціальної роботи заплановані проведення навчань щодо застосування Державних стандартів соціальних послуг у роботі.

Виїзд фахівців із соціальної роботи комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Ізяславської міської ради.

179964646_146497280763412_1837499784886119222_nДнями  відбувся виїзд фахівців із соціальної роботи комунальної установи «Центр надання соціальних послуг»Ізяславської міської ради спільно із представником відділу «Служба у справах дітей» в сільську місцевість Ізяславської міської територіальної громади. 

Під час виїзду соціальною роботою охоплено 9 сімей в  трьох населених пунктахс.Клубівка,  с. Щурівці та с. Ревуха.

Надання соціальних послуг проводилось з метою попередження нецільового використання  державної соціальної допомоги при народженні дитини та виплат одиноким матерям, підвищення батьківського потенціалу сімей, в яких є ознаки неналежного виконання батьківських обов’язків.  Батькам  надано рекомендації щодо придбання необхідних для дітей продуктів харчування, одягу, взуття, засобів гігієни, постільної білизни та ін. Особливо наголошувалось на необхідності  приведення у  відповідність санітарно-гігієнічних норм проживання сімей та дотримання протипожежних норм при користуванні електроприладами та пічним опаленням помешкань. Також з батьками проводилась робота щодо профілактики негативних явищ, зокрема профілактика зловживання алкогольними напоями.180317039_146497264096747_8712096116394501967_n

Фахівцями із соціальної роботи надано консультації батькам щодо налагодження взаємостосунків з дітьми та необхідності придбання дитячих книжок та розвиваючих іграшок для всебічного розвитку дітей.

179636639_146497290763411_5795642357317860721_nОсобливий акцент у роботі, під час відвідування сімей, зроблено на необхідності дотримання правил особистої гігієни, дотримання соціальної дистанції в період поширення коронавірусної інфекції. Роботу в сім’ях проведено із дотриманням вимог карантину.

На межі вибору професії

IMG_20210429_103649_892Для досягнення успіху, побудови власної траєкторії розвитку індивіду необхідно здолати чимало зовнішніх перешкод, що потребує вміння впоратися із перешкодами внутрішніми. Такими “бар’єрами” можуть стати неподолані страхи, агресивність, духовне невігластво, лінощі, неправдивість, невдячність, егоїзм, невміння розрізняти категорії “добра” і “зла” тощо. Самостійна трансформація суб’єктом вищеназваних вад можлива лише за умови системного самопізнання.

Про самопізнання психолог Хмельницького міського Центру соціальних служб Олександра Коцюк розмовляла з учнями одинадцятого класу. Актуальність теми полягала в тому, що учні стоять на межі вибору професії. При чому  усвідомлення й оцінка людиною своїх думок, почуттів, інтересів, ідеалів, дій, їх мотивів, цілісне оцінювання себе і свого місця в житті орієнтують її у власній особистості, відкривають знання про себе та налаштовують особистість на вибір правильних пріоритетів та орієнтирів життя.