«Налагодження комунікативних стосунків між однолітками»

Провідним у вихованні культури поведінки є вироблення культури спілкування. Моральну основу спілкування становить ввічливість. А ввічливість – це моральна якість, що виражається у постійному шанобливому ставленні до оточуючих, вона споріднена з такими якостями як люб’язність, делікатність, доброзичливість, уважність. Для ввічливої людини повага до інших людей стає повсякденною нормою поведінки, звичним способом ставлення до кожного. Ця повага виявляється у дотриманні правил поведінки і пристойності.

Важливим завданням при вихованні культури спілкування є формування у школярів ввічливості, а також таких моральних якостей, як коректність, чемність, люб’язність, уважність, чуйність, делікатність. Всі ці риси особи тісно пов’язані між собою.

Проблема виховання культури спілкування постає з раннього шкільного віку. Багато учнів відчуває певні труднощі у налагодженні стосунків з іншими людьми, досягненні взаєморозуміння. Проблема спілкування для дітей не менш вагома за своїми наслідками, ніж для дорослих. На першому місці за переживаннями у дітей стоять конфлікти з товаришами, часто через невміння домовитися, бажання звернути на себе увагу . На другому місці – конфлікти з вчителем, на третьому – з батьками.

Практика спілкування може бути організована в різних формах: це участь у бесідах, рольових іграх, самостійне створення учнями ситуацій спілкування. Важливим є оволодіння мистецтвом починати та підтримувати бесіду. Для цього треба навчити школярів таких речей: відповідати на запитання зрозуміло, привітно, не соромлячись; ставити питання, які мають пряме відношення до теми розмови; висловлювати свою думку лише тоді, коли запитують, і уникати при цьому різкості й категоричності; уважно й чемно слухати співрозмовника. Також важливо навчити дітей сперечатися. Традиційно суперечка закінчується образою, конфліктом. Але можна вирішувати цю справу “мирним шляхом”. Потрібно тільки знати правила ведення суперечки: треба зацікавити суперника чимось; вміти його вислухати; запропонувати вирішення конфлікту; оцінити особистість товариша, його переваги. Суперечка зводиться до досягнення злагоди, взаєморозуміння, поваги до думки іншої людини. Тому для учнів сьомих класів СЗОШ №29 працівниками Хмельницького міського Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді 29.02.2016 р. було проведено відеолекторій з елементами тренінгу на тему: «Налагодження комунікативних стосунків із однолітками». В процесі заняття школярі,  ознайомившись з характерними ознаками та видами спілкування, під час вправи на самооцінку, анкетування та перегляду відеопрезентації, активно дискутували щодо виховання комунікативних навичок, необхідних для розвитку особистості та для успішної адаптації в суспільстві.

Спілкування є однією з найфундаментальніших, найвищих особистих і соціальних потреб людини, котра включається в нього з моменту свого народження. І тому хороші манери, дотримання норм етикету, вихованість споконвічно цінуються й шануються, бо за ними стоять глибока духовність, багатий внутрішній світ людини. Треба мати міцні звички, щоб їх додержуватися. Та найголовніше – потрібно хотіти бути вихованим.

 

Анна Романова, фахівець із соціальної роботи ХМЦСССДМ

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*