Як заохотити дитину до читання

IMG_20200519_172845_955  Карантин схожий на відпустку чи довгі вихідні, тому варто розуміти, що для дорослих і дітей – це все-таки період розслаблення.
  Рано чи пізно всі батьки задаються питанням – як привчити дітям любов до книжок? Краще подумати про це якомога раніше, адже у родині, де книги люблять, і де дитина із самого малечку оточена мальовничою і захоплюючою літературою, проблем із цим зазвичай не виникає. Однак і в більш старшому віці дітей можна заохотити читати, якщо підійти до цього питання творчо. 
Спочатку зробіть 2 прості речі:
• Раз і назавжди зрозумійте, що змушуючи дитину до чогось, ви досягнете прямо протилежного ефекту. Тому читання ні в якому разі не має бути покаранням або відбуватися  «з-під палиці».
 • Запитайте себе – «Що потрібно особисто Вам, щоб ви захотіли щось робити (не пов’язане із заробітком грошей, звісно) Впевнена, що вами керує цікавість і насолода від самого процесу. Ось саме ці емоції і мають виникати у вашого малюка, коли він бере у руки книгу. 
Як же цього домогтися? 
1. Поки ваша дитина ще зовсім маленька, обов’язково читайте їй вголос та купуйте спеціальні інтерактивні дитячі книжки з цікавими поліграфічними ходами, що сповнені різноманітними елементами – клапанами, вставками, аплікаціями, тощо. Це можуть бути м’які книжки-іграшки, книжки для купання, книжки з об’ємними ілюстраціями, книжки-панорами, так звані «pop-up books» і віммельбухи, на сторінках яких зображена величезна кількість деталей, предметів і дій, які можна безкінечно розглядати.  
2. Коли дитина навчиться читати, заведіть якийсь забавний ритуал: «коротка казка на ніч», «обідня книжка» чи «вечірній книжковий клуб». Читайте з дитиною вголос, по ролях, по черзі, робіть паузи для обговорення дій головних героїв, їхніх емоцій та розглядання ілюстрацій. Також можете скористатись психологічним принципом «незакінченої дії»: читаючи вголос, зупиніться на найцікавішому моменті («ой, вибач, мені потрібно щось терміново зробити – ми зупинились ось тут!») і залиште дитину один на один із книгою. Через деякий час запитайте: «Ти раптом не читав, що там було далі? Так цікаво, чим же все закінчилось!» 
3. Для тренування навичок читання можна застосовувати цікаві вправи – готувати диитні малеьнкі розопвіді і міянти місяцми бувки у солвах. Наприклад: Маша живе недалеко від КОЛИШ. Одного разу вона поверталася ДООДМУ і… Такі «коряві» розповіді дуже подобаються дітям, особливо, якщо ви даєте можливість придумувати такі речення і для вас. 
4. Складайте разом казки, наприклад на основі малюнка вашої дитини. Можете навіть пограти у видавництво: ваш малюк може бути автором тексту, ілюстратором, головним редактором або верстальником (особливо це сподобається любителям комп’ютерів). 
5. Для того, щоб стимулювати самостійне читання у більш старших дітей, важливо свідомо підійти до вибору літератури. Книги не мають бути складними і нудними. Почати можна із енциклопедій, атласів, дитячих журналів, коміксів. Також можете запитати у друзів вашої дитини, що вони зараз читають і підібрати щось подібне. Пам’ятайте, не так важливо, Що саме читає дитина, головне – це підігрівати інтерес до читання як такого!
  Частіше читайте при дитині, ходіть разом у магазини книжок, слідкуйте за книжковими новинками та зробіть героїв улюблених книжок частою темою ваших розмов, – і оком не встигнете змигнути, як книжки назавжди займуть важливе місце у серці вашого малюка. 

Панічна атака

3c27b8c75aec3a346f2d7012fee6a555  У проміжках між нападами, постійний страх, що це все знову повториться. Я боюся бувати в місцях, де у мене стався напад. Якщо мені не допоможуть, скоро не залишиться такого місця, де б я міг відчувати себе в безпеці від паніки» – так описує свій стан людина, що має тривожний розлад. Це типовий хід думок для людей, що страждають від нападів «панічних атак».
  Панічна атака — незрозумілий, нестерпний для людини приступ тяжкої тривоги, яка супроводжується страхом, у поєднанні з різноманітними вегетативними (соматичними) проявами. Такими як – раптове підвищення серцебиття, задухи, болі в грудях, запаморочення, сильної слабкості, відчуття нереальності того, що відбувається. При цьому, майже завжди з’являється страх раптової смерті, втрати контролю над собою або страх збожеволіти.
  Панічний напад розвивається швидко, його симптоми досягають максимальної інтенсивності зазвичай протягом 5-10 хвилин і потім також швидко зникають. Таким чином, панічний напад виникає і проходить сам по собі, не представляючи реальної фізичної загрози для життя.
  Але для людини, що страждає від нападів панічних атак, цей невеликий проміжок часу – здається вічністю. Крім того, крім фізичних симптомів, тривогу підсилюють болісні думки, на зразок: «я помираю», «в мене їде дах», «у мене інсульт», «зараз знепритомнію» та ін. Коли людина відчуває страх, вона боїться чогось конкретного, а, переживаючи відчуття тривоги, людина не знає, що саме є джерелом цього відчуття. Подолати її не так просто. Щоб подолати тривогу по-справжньому, а не тимчасово зменшити рівень тривоги – необхідно знайти, а потім усунути причини і це потребує, в основному, психотерапії. Тому стан тривоги важчий, ніж стан страху.
  Рекомендації щодо зменшення рівня тривоги:
– проста вправа на подолання сильної тривоги – це дихати. Наприклад, глибоко вдихнути і на чотири такти затримати подих, всю свою увагу зосередити на процесі дихання, потім повільно видихнути і так з хвилину;
– техніка “заземлення”, коли ви зручно сідаєте і міцно ставите ноги на підлогу, відчуваєте, що ноги надійно стоять, далі відчуваєте вагу тіла і те, що воно надійно розміщене і в безпеці;
– добре працює поєднання «заземлення» з дихальною вправою.
  В психологічному відношенні панічний розлад залишається одним з найбільш обтяжливих хворобливих станів. Незважаючи на те, що вегетативні прояви не є небезпечними для життя і здоров’я, подальше повторення нападів веде до зростання рівня тривожності, погіршуючи якість життя людини, зменшуючи її здатність до соціальної адаптації.
  Кожен з нас час від часу тривожиться. І це нормально. Тоді, коли тривога проявляє себе повторюваними нападами паніки, а основними механізмами копінгу для подолання тривоги стають уникнення та втеча – це може слугувати причиною для звернення за допомогою до фахівців. Першим кроком на шляху подолання панічного розладу є усвідомлення необхідності звернення за фаховою допомогою.
  Зверніть увагу, що панічні атаки – це проблема, яка піддається коригуванню і чим раніше почати з нею працювати, тим менші наслідки вона може мати.

ЯК НАВЧИТИСЯ НЕ ЗНЕЦІНЮВАТИ СЕБЕ ТА ОТОЧУЮЧИХ

IMG_20200519_171657_654  Знецінення так би мовити вшиті в наше повсякдення – навіть на «дякую» ми не задумуючись відповідаємо «немає за що». Але якщо ми замислимось, то зрозуміємо, що зробили щось корисне чи добре, а іноді це означає і «складне», то чому ми говоримо, що нам це нічого не коштувало?  Як навчитися не знецінювати себе та оточуючих.
  Знецінення – це захисний механізм, який працює за принципом приниження значущості почуттів, цінностей і успіхів інших людей або своїх власних. Знецінення, отримане в контакті з близькою людиною, – дуже неприємна річ, здатна зіпсувати стосунки і впливати на сприйняття людиною себе і свого життя. 
Знецінення – страх, неприйняття свого «я» 
  Давайте з“ясуємо, що стоїть за знеціненням? Відсутність контакту зі своїм “Я”: зі своїми здібностями, бажаннями, цінностями, потребами. Крім того страх зрозуміти свою недосконалістю, дізнатися про свої помилки.
Небезпека знецінення 
  Коли потрапляєш в «поле знецінення» – зникає бажання діяти, творити, реалізовувати себе, свої здібності, таланти. Тим більше, якщо це поле поширюється на професію, творчість, мистецтво, сфери діяльності людини.
Знецінення — це маніпуляція 
  Знецінення у стосунках  — це маніпуляція. Знецінювач навіює вам, що ви непридатні для самостійного життя. І навряд чи це усвідомлена маніпуляція. Найшвидше, партнер-знецінювач робить це для того, щоб ви від нього нікуди не поділися і все більше залежали від нього і його думки. «Зменшуючи» вас шляхом знецінення, він підвищує в ваших очах свою значущість і виростає у власному статусі на вашому незначному тлі. 
Цінуйте свій успіх 
  Коли знецінюють ваші досягнення скажіть – «Для мене це успіх і я пишаюся цим”. Поясніть співрозмовнику, що ніякого «об’єктивного» успіху для всіх не існує, ви пишаєтеся своїми досягненнями і не дозволите принижувати їхню соціальну значущість. На жаль, подіє ця фраза не на всіх. Але відсутність змін повинна послужити сигналом: у цієї людини, на жаль, підтримки і схвалення шукати не варто.
Складними почуттями варто ділитися 
  Фраза – “Буває і гірше” – класика знецінювання.
На справді ж причина в тому, що не кожна людина може бути в контакті з чужим болем, розчаруванням, образою. Такі вислови дозволяють вашому співрозмовнику дистанціюватися. Проте, складними почуттями важливо і необхідно ділитися. Тому скажіть: “Для мене це дійсно важливо, я дуже засмучен(ий)/(а). Таким чином Ви прямо  вказуєте співрозмовникові, що відмовляєтеся вважати свої переживання малоцінними. 
Турбуйтеся про почуття інших
  Турбота про почуття іншої людини – це турбота і про себе. Знецінюючи інших, ми знецінюємо і себе. Ми так влаштовані, коли ми говоримо про іншу людину, наше несвідоме сприймає це на свій рахунок. Часто знецінення відбувається в силу звички, стереотипу поведінки, страху проявити емоції або через бажання самоствердитися. 
Аналізуйте свою поведінку
  Кожен раз, коли хочеться знецінити чиїсь знання чи вміння, досягнення чи працю, варто замислитися: що мене злить? чому я хочу це сказати? може, я злюся через те, що не зміг щось зробити, а він зміг? що хтось зважився на якийсь вчинок, а я ні? Знецінення – спроба захиститися від болю і проблем. Тому, щоб «прибрати» цей механізм захисту, треба сформувати інший.
Дозволяйте недосконалість 
  Для цього дозвольте собі бути недосконалим. Адже тільки ідеалізуючи себе і світ навколо, ми не можемо прийняти помилки і слабкості. Абсолютні величини (добрий – поганий, слабкий – сильний) – це ілюзія, яка є приводом до розчарування. Ми живі і тому в нас є все, і кожен помиляється, при цьому конкретна ситуація не говорить про особистість в цілому. Зупиніться. Усвідомте, що ви робите. Навіщо знецінюєте? Свідомо поверніть цінність собі. Опишіть свої позитивні якості, досягнення в різних сферах свого життя.
Відчувайте 
  Дозвольте собі відчувати. Перестаньте ділити почуття на хороші і погані. Кожен з нас, в різних ситуаціях, проживає різні почуття. І якщо зараз вам сумно, боляче, від ситуації, що склалася дозвольте собі в цьому бути. Не потрібно штучно бадьоритися. Блокування переживань тільки посилить ваш стан.
Не перетягуйте ковдру на себе 
  Одна з ознак знецінюється висловлювання – це перетягування ковдри на себе, на свої почуття, на те, як вчинили б ви. «Ні, тобі не боляче, ти прикидаєшся», «Ні, не так уже й сильно ти і втомилася». Непрохані оцінки («Теж мені досягнення») або непрохані поради («Ти б краще зробила ось це»), які говорять про те, що ми не чуємо іншої людини, зменшуємо те, що для неї важливо. Але найгірше те, що знецінення заподіює реальну шкоду. У відносинах між людьми воно може мати накопичувальний ефект і діяти руйнівно. Це не те, що легко забувається, легко прощається, це не «образа на порожньому місці». Воно впливає на мотивацію і довіру. Це є однієї з форм емоційного насилля. 
 «Не знецінювати» – це не означає постійно приймати, підтримувати і хвалити. Це означає усвідомлювати всю важливість будь-якого явища для іншої людини, а вже потім не погоджуватися з тим, що з себе представляє це явище. Замість: «Якою нісенітницею ти займаєшся!» Можна сказати: «Не могла б ти розповісти, чим ти займаєшся і чому для тебе це так важливо? Я не розумію”. Так, це більш складні фрази, на які, можливо, піде трохи більше часу, ніж на звичні знецінювання. Але: як часто ми відтворюємо на адресу інших людей ті формулювання, які ображають нас самих! І наскільки краще спілкуватися, не самостверджуючись за чужий рахунок. Не допускаючи знецінення на адресу інших людей, ви не дозволятимите  це і щодо себе самої.

ЯК ПОСТУПОВО ВИХОДИТИ ІЗ КАРАНТИНУ ТА ЗВИКНУТИСЯ З НОВИМИ РЕАЛІЯМИ

Популярні

IMG_20200519_171117_732  Карантин продовжили Але вихід з нього все одно не буде миттєвим. Частина людей навчилася жити в такій реальності й повернення на вулицю для них – це як знову сісти на велосипед після зими – ніби й цікаво, але незвично. Інша частина так і не змогла пристосуватися до нової реальності й все ще відчуває тривогу, страх та нав’язливі думки.
  За період карантину багато людей прийняли ситуацію і адаптувалися до неї. Вимушена ізоляція створила умови максимального обмеження соціальних контактів, сформувала певний мікроклімат в родинах.
  Дезорієнтація
  «На етапі виходу з карантину ми можемо зустрітися з певною дезорієнтацією. Це виглядає приблизно так: “Соціум, з якого ми йшли на карантин, вже змінився, я сам змінився. Але я не знаю, яким став соціум. Я зустрічаюся зі знайомими мені людьми, але можу не розуміти, що з ними відбулося за цей час, як вони справляються з ситуацією, можливо в когось з’явилися нові чутливі потреби, а хтось втратив близьких”. І людям доведеться “знайомитися” одне з одним заново. Важливо уточнювати в інших людей, чи їм комфортно, у чому їхні потреби».
  Всі відчувають по різному
  Часто ми вважаємо, що інші відчувають такі ж самі емоції та думки. Проте для прогресивної комунікації та взаємодії краще вести чіткі та відкриті діалоги — уникайте «читання думок» в інших людей.
  Дбайте про себе
  Дуже важливо відслідковувати свої почуття та стани і дбати про себе. Це стосується як фізичного самопочуття, так і психічного. Більшість з нас раніше не переживала такої ситуації, як карантин та соціальна ізоляція. Тому нормально, що ми будемо відчувати різні емоції.
  По закінченню карантинних заходів у соціумі можна буде виділити три умовні групи:
«Батько, що контролює» — люди, які максимально уникатимуть будь-яких соціальних контактів. Головна мотивація цієї групи: «Соціум небезпечний, я мушу сам подбати про свою безпеку, мушу самостійно проконтролювати». Це — позиція «Батько, що контролює».
  «Відповідальний дорослий» – свідомі споживачі продуктів, інформації, сподівань. Ці люди будуть зберігати максимальну критичність згідно з викликами реальності та наявними ресурсами і будуть реагувати в соціумі відповідно до ситуацій. Вони не будуватимуть ілюзій і не покладатимуться на «а може пронесе». Це — позиція «відповідальний Дорослий».
  Підліток, що протестує Це — так звані бунтарі, які, позбувшись зовнішнього контролю та ігноруючи ймовірні ризики, будуть вгамовувати свій голод у спілкуванні. Головна мотивація такої поведінки: «Я не несу відповідальності за своє здоров’я та здоров’я людей, які мене оточують». Це —позиція «Підліток, що протестує».
Критичне мислення
  Важливо зберігати максимальний рівень критичного мислення і намагатися перебувати в позиції «відповідального Дорослого». Правила особистої гігієни та безпеки — наразі це фактично єдина відома зброя, яка захищає нас від вірусу. В умовах пандемії відчуття безпеки піддається трансформації і набуває нових форм. Якщо весь світ опинився в таких умовах, це не означає втрату відчуття безпеки людством назавжди. Це означає, що звичні для нас маркери безпеки більше не працюють. Тому варто шукати і створювати нові стратегії задля відновлення відчуття безпеки.
Поступовість 
  Однією з найважливіших обставин, що супроводжуватиме процес виходу з карантину, буде поступовість. Вона є важливою, зокрема, і для психологічної адаптації до нових умов життя. Виклики стосуватимуться перелаштування ритму життя, режиму дня, побутових звичок, зовнішнього вигляду, а також ролей в родині, які вже сформувалися в період карантину, та адаптації до нових правил поведінки в соціумі. Оскільки ми поступово змінювали швидкий життєвий ритм на повільний, так само поступово нам потрібно й повертатися до звичного життя. 
  Важливо ставити перед собою реалістичні цілі й прислухатися до емоційного стану. Необхідно підбити підсумок цього життєвого періоду, зробити висновки, позитивні надбання впровадити в наступний життєвий період. Поруч з численними втратами, які приніс карантин, кожен з нас має певні здобутки, новий досвід, який так важливо не втратити в новому етапі нашого життя.

Складності та радості періоду «Чому?»

IMG_20200515_114506_108  У віці біля 4-5 років і починається славнозвісний період «Чому?», коли дитина пізнає світ за межами власного кола сприйняття. Якщо до цього періоду малюк здебільшого цікавився речами, які оточують його та безпосередньо впливають на його життя, то з 4 років (але інколи пізніше — в залежності від характеру дитини) дитя починає цікавитись і самою природою існування тих чи інших обʼєктів. За відповідями на свої питання дитина йде, звісно, до батьків.
  Зазвичай батькам тільки на радість різке зростання інтересу (хоча насправді цікавість притаманна дітям завжди, просто вони по-різному її виявляють у тому чи іншому віці) дитини до навколишнього світу. Але з часом постійний потік питань починає заважати. Є два рішення цієї проблеми:
• Навіть на найпростіші питання давати розгорнуті та образні відповіді. Якщо відповідаючи на питання про те, як працює автомобіль, розповісти дитині казкову історію про гномів, які заводять двигун, та чарівних білок, які крутять колеса і не втомлюються, це настільки сподобається дитині, що на певний час стане для неї темою для ігор та фантазій. 
• Задавати питання у відповідь. Звісно, тільки після того, як тато чи мама самі дадуть відповідь на питання дитини — коротко і стисло. Наприклад, якщо маля запитає про те, з чого зроблені вафлі, то після короткої відповіді мама може запитати дитину, з чого, наприклад, зроблена райдуга. Обмін питаннями є для дитини приводом розказати батькам власні фантазії, а також це стимулює творчі здібності малюка, який дуже хоче і сам чогось навчити тих, кого він вважає знавцями майже всього на світі.
  Єдине чого не можна робити під час періоду «Чому?» це ігнорувати питання дитини. Не звертаючи увагу на його слова, батьки відгороджуються від дитини, а це може викликати небажані наслідки. 
  Важливо памʼятати, що діти у цьому періоді особливо люблять казки та історії. Вони сприймають світ дуже образно і «вмикають» фантазію навіть для опису буденних справ. Наскільки всерйоз дитина вірить, що у шафі на неї чатує страховисько? Чи, може, дитина просто хоче пограти з татом чи мамою у гру і вполювати монстра або ж просто хоче, аби її забрали з кімнати до батьківської спальні? Це залежить тільки від конкретного випадку, але в будь-якому разі спочатку до дитячих слів треба ставитись максимально серйозно, розуміючи, що сам малюк вірить у сказане ним. А відтак він чекає від батьків розуміння.

Соціальний проект “Психолог…Ти хто?” вийшов в он-лайн режим

Популярні

IMG_20200515_113303_247  Психолог Центру спілкується з учнями в режимі он-лайн конференцій, на тему “Професії психолога. Яка мета роботи психолога, в яких ситуаціях він може допомогти”. Проводить з учнями цікаві методики.

ПРОФЕСІЙНЕ ВИГОРЯННЯ ПЕДАГОГІВ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

IMG_20200513_143132_444  Дистанційний режим навчання додав нових викликів не лише учням та батькам, а й вчителям. Їх робота і до карантину була складною. Тепер шкільну програму необхідно пояснювати не просто цікаво, а  й за допомогою онлайн технологій. Як у такому ритмі зберегти своє психологічне здоров’я та запобігти емоційному вигоранню?
Плануйте правильно 
  Наявність великої кількості планів одночасно часто призводить до плутанини, безпам’ятності й почуття, що незакінчені проекти висять над головою, як дамоклів меч.
  Приділіть планам якийсь час, попрацюйте над ними. Запишіть задачі, плани, справи на тиждень і поєднайте їх із розкладом ваших занять. Такий пробний список «запустить механізм» і полегшить подальше планування. Розставте завдання відповідно до їх важливості. Записавши всі намічені справи, позначте їхні пріоритети: вищий, високий, низький, найнижчий. Виключіть всі справи, що не є вкрай необхідними у вашій повсякденній діяльності. Перенесіть їх у кінець списку.
Делегуйте повноваження 
  Делегуйте повноваження. Одна з найважливіших причин стресу полягає у впевненості, що ви все повинні робити самі. Занадто багато при проведенні занять бере на себе вчитель. Намагайтесь якомога частіше доручати своїм учням проведення окремих елементів занять. Це дозволить вам не тільки уникати стресу, а й активізувати навчання. Навчіться говорити «ні». З усіх способів розподілу часу уміння говорити «ні» – найкращий.
Визнайте й прийміть обмеження 
  Багато хто з нас ставлять собі надмірні й недосяжні цілі. Якщо людина не може досягти їх, то часто виникає почуття неспроможності або невідповідності незалежно від того, наскільки добре ми виконали що-небудь. Ставте досяжні цілі. Послабте ваші стандарти. На противагу загальноприйнятій думці не все, що потрібно робити, слід робити добре. Будьте більш гнучкими. Досконалість не завжди досяжна, а якщо і досяжна, то вона не завжди цього варта.
Стежте за здоров’ям 
  Сам час додати до свого життя корисних звичок. Виключте з раціону шкідливі продукти, наприклад, солодке, ковбаси та соуси. Вживайте більше овочів та фруктів, не нехтуйте вітамінними комплексами. А ще почніть займатися спортом. Просто вдома. Навіть звичайна зарядка покращить настрій, а якщо знайти на ютубі відео зі вправами від професійних тренерів – взагалі чудово! Зрештою, зумбою можна займатися і у квартирі. А от недостатня активність під час карантину здатна погіршити наше самопочуття: як фізичне, так і психологічне, а це призведе до зниження імунітету.
Медитуйте
  Негативу зараз не просто багато, а надзвичайно багато. Тож варто відгороджуватися від нього самому та вчити учнів. Сядьте зручно, заплющіть очі та уявіть щось приємне. Те, що подобається особисто вам. Квіти, струмок, аромат парфумів, ліс, улюблене місце на природі тощо. Дозвольте собі відчути насолоду від споглядання улюблених речей, глибоко вдихніть та з посмішкою йдіть далі!
Змусьте стрес працювати на вас, а не проти вас
  Опануйте головне умінням – перетворювати негативні події на позитивні. Оскільки стрес пов’язаний практично з будь-якою діяльністю,  уникнути його може лише той, хто нічого не робить. Основоположник теорії стресу Сел’є писав: «Не слід боятися стресу. Його не буває тільки в мертвих. Стресом треба керувати. Керований стрес несе в собі аромат і смак життя». Слід думати про позитивні моменти, які можна взяти з більшості стресових ситуацій. Змінюючи значення, ви змінюєте свою реакцію на те, що відбувається. 
Рахуйте ваші удачі!
  Уникайте критикувати інших, особливо своїх учнів. Учіться хвалити інших за ті речі, які вам у них подобаються. Зосередьтеся на позитивних якостях оточуючих. Щодня хваліть і себе по декілька разів. Будь-яка робота, велика або маленька, виконана вами або іншим, заслуговує подяки. І пам’ятайте: карантин завершиться і життя поступово повернеться до нормального ритму. Тож будьмо готові до позитивних новин

САМОТНІСТЬ

Популярні

IMG_20200512_173252_006  Багато хто вважає карантин, або, як його ще називають соціальне дистанціювання мрією всіх інтровертів, а для когось це справжнє випробування. Насправді ж, незалежно від темпераменту, кожному та кожній з нас іноді потрібна підтримка, розмова, обійми. Водночас іноді варто побути на самоті. Які позитиви цього стану і як він змінює нас з’ясуємо сьогодні у рубриці «Поради психолога». Вітаю. https://youtu.be/xlHqYwASv_8?list=PLVJ4-V8zsib9e0nvGQ0gq2UKDWRPMlEYQ
Бути наодинці не означає бути самотнім 
  Ми залишаємося наодинці, коли нікого немає вдома або коли сусіди по квартирі кудись поїхали. Словом, це відбувається тоді, коли фізично крім нас поруч нікого немає. Це зовсім необов’язково означає, що нам сумно, загалом цей факт ніяк не впливає на наш настрій. Часто це плутають із почуттям самотності. Насправді самотньою людина може бути як наодинці, так і коли хтось є поруч. Тому, коли ви залишилися вдома один/одна, не слід одразу налаштовувати себе на настрій самотності, якщо насправді вас це зовсім не турбує. 
Говоріть про свої почуття 
  У кожного може виникнути відчуття самотності та бажання з кимось поговорити. Зовсім не обов’язково писати або дзвонити людям, прямо кажучи, що ви почуваєтесь самотньо. Навряд чи ви захочете навіть таке казати комусь. Достатньо просто запитати як справи і почати розмову. Люди, з якими вам цікаво і яких ви вважаєте близькими, скоріш за все підтримають вас, навіть простою розмовою. 
Обирайте якість, а не кількість 
  Інстаграм, фейсбук, твіттер… Цей список можна продовжувати нескінченно довго, так само довго, як і сидіти в соціальних мережах під час карантину. Нові записи та твіти з’являються щохвилини. Якщо викласти фото, можна одразу отримати десятки коментарів та повідомлень. Але чи насправді ці знаки уваги дарують нам справжнє відчуття близького спілкування? Іноді кількість не гарантує вам очікуваного результату. Згадайте про двох, трьох, навіть одну людину, з якою ви б хотіли поспілкуватися. І замість постити нову сторі з котиком в інстаграмі — напишіть цьому хлопцю або дівчині.
Розклад дня 
  Розробіть новий розклад дня, максимально наповнивши його корисними справами. До нього можуть входити найрізноманітніші пункти, наприклад, прочитати сто сторінок книги, випрати штори, подзвонити подрузі.  Важливим є час для розвитку, можна пройти онлайн навчання, навчитись готувати нові страви, зайнятись творчістю, має бути й час щоб побути зі своїми думками, проаналізувати їх. Взагалі, коли є план, у людей виникає відчуття, що вони контролюють своє життя і ситуацію, що є важливим для психічного здоров’я. Важливо зберегти ритуали з докарантинного періоду – наприклад, просинатися і засинати в той самий час, що й раніше, пити каву коли звикли, щоб було відчуття, що людина контролює своє життя. В той же час, потрібно вводити нові ритуали, хобі, вчити іноземну мову тощо.
Цінність усамітнення 
Знаходьте задоволення в компанії самих себе. Змиріться зі своїм оточенням. Багато людей хочуть знайти собі компанію (не має значення, з кого вона буде складатися) через страх порожнечі та дискомфорту, спричинених почуттям самотності. Але пошук товариства інших людей, як відчайдушна спроба уникнути усамітнення, зробить вас ще більш самотніми.  Один з головних уроків з отримання задоволення – зосередити свою увагу на речах, за які ви вдячні, а не на бажанні того, що у вас вже є.
Поради психолога: Дізнайтеся краще про своє самотнє «я» 
  Прийміть те, ким ви є. Інтроверти часто сприймають свої соціальні ролі в негативному ключі. Порівняно з екстравертами вони здаються собі невпевненими і марними. Як правило, у інтровертів мало друзів, які готові зустрітися з ними в будь-який час.
  Будьте чесні з собою: ви можете мати всього декілька друзів, насолоджуватися самотою і при цьому не відчувати самотності. Займайтеся тим, що вас захоплює – це може звести вас з однодумцями.
  За словами Віктора Франкла, “Людина повинна бути сама. Лише на самоті вона розуміє, що не є самотньою і ніколи такою не була”. Не бійтеся усамітнення, цінуйте його як можливість краще зрозуміти себе.

Поширеніші проблеми підлітків та їх вирішення

Популярні

IMG_20200512_105038_974  Підлітковий вік – це час змін. Підлітки вразливі, нерідко потрапляють у тенета шкідливих звичок, а це – крок до серйозних проблем у дорослому віці. Досить часто батьки не в змозі дати раду проблемній поведінці своєї дитини.
Розгляньмо, які проблеми найпоширеніші в дітей підліткового віку і як батьки можуть із цим упоратися.
Як зарадити проблемам підлітків
Підлітковий вік непросто пережити і дітям, і їхнім батькам. Єдиний спосіб здолати проблеми цього віку – знати про них усе й бути до них готовими. Ось низка проблем, з якими досить часто стикаються підлітки.
1. Фізичні зміни – Зміни в зовнішньому вигляді
 Нормальна поведінка: підлітки дотримуються моди, тому можуть зухвало вдягатися або фарбувати волосся в неприродні кольори. Навіть якщо дитина заявляє про своє бажання зробити собі тату – утримайтеся від жорсткої критики, це не найгірше, що вона може зробити.  Погляди можуть змінитися, коли зміниться мода. У дівчаток формуються груди, і спочатку це може спричиняти незручності. Дівчатка починають усвідомлювати свою фігуру. У хлопчиків ламається голос і починає рости волосся на обличчі. Це найпомітніша зміна, яка відбувається з ними в підлітковому віці. Головною проблемою для підлітків є прищі.
Збільшується м’язова маса. Іноді це призводить до надлишкової маси тіла.
Посилюється запах тіла.
  Тривожні сигнали: зміни в зовнішньому вигляді повинні насторожити вас у тому випадку, якщо вони супроводжуються проблемами в школі або іншими проявами поганої поведінки. Звертайте особливу увагу на те, чи немає на тілі підлітка слідів порізів або інших каліцтв, чи не змінювалася різко його вага останнім часом.
Фізичні зміни в підлітків відбуваються через зміну їх гормонального фону.
Рекомендації
  Кращий спосіб допомогти дитині пройти через цей період – це розповісти їй про зміни, що з нею відбуваються.
  Поясніть підлітку, що зміни тіла – це нормально. Їх переживає кожен підліток. Надайте допомогу  при адаптації до змін: визнайте зміни самі й допоможіть дитині визнати їх. Привчіть дитину до здорового раціону і фізичних вправ. Це стане запорукою її здоров’я й гарної фізичної форми.
 2. Емоційні зміни – Зміни настрою
  Нормальна поведінка: гормональні зміни й особливості розвитку дитини призводять до того, що  часто змінюється настрій, дитина стає дратівлива і відчуває труднощі з контролем емоцій. Зміни гормонального фону викликають у підлітків не тільки фізичні, а й емоційні зміни. Підлітки бувають надмірно емоційні (і це теж пов’язано з гормонами). Геть усе може зробити їх щасливими, сумними або злими.
Дівчатка-підлітки занадто вразливі й часто плачуть. Часті перепади настрою властиві і хлопчикам, і дівчаткам. Фізичні зміни стають причиною появи саморефлексії в підлітків. Діти, які рано досягають статевої зрілості, можуть почуватися дивно.
  У підлітковому віці діти часто усвідомлюють власну неповноцінність або, навпаки, перевагу над іншими. В дітей часто виникають думки про секс. Це може викликати в них почуття провини.
  Тривожні сигнали: різкі зміни в характері, погана успішність, постійне занепокоєння та смуток або проблеми зі сном можуть свідчити про депресію, булінг або інші емоційні проблеми. Поставтеся серйозно до будь-яких згадок підлітка про суїцид.
Рекомендації 
  Допоможіть дитині подбати про себе. Скажіть йому, що цілком нормально відчувати те, що він відчуває.
  Заохочуйте дитину займатися фізичними вправами. Фізична активність підтримує в організмі рівень «гормону щастя» серотоніну, що відповідає за позитивні почуття.
Заохочуйте підлітка говорити. Слухайте його без осуду. Не давайте йому порад, якщо він до них не готовий. Поговоріть із дитиною про те, як ви переживали свій підлітковий вік. Це дасть змогу зрозуміти, що почуватися так, як він почувається, – цілком нормально. Мотивуйте дитину займатися тим, що їй подобається, оскільки це допоможе їй скерувати емоції у творче русло.
 3. Зміни в поведінці – Постійні суперечки й опір
  Нормальна поведінка: прагнучи отримати незалежність, діти часто сперечаються з батьками. Емоції, що їх відчуває підліток, здатні спричинити у нього імпульсивну поведінку, яка нерідко шкодить і йому самому, і людям навколо. Імпульсивна поведінка типова для дітей підліткового віку і триває упродовж усього цього періоду. Діти в цей період ставлять під сумнів установлені батьками правила і роблять те, що самі вважають за доцільне. У підлітків інтенсивно розвивається мозок. Це робить їх примхливими й упертими. Гормональні зміни у хлопчиків-підлітків штовхають їх до фізичних протистоянь. Вони також люблять слухати гучну музику. Прагнучи стати більш самостійними, підлітки хочуть спробувати щось нове й ризикувати. Це виявляється в легковажній поведінці. 
  Брехня – одна з найпоширеніших поведінкових проблем серед дітей. Підлітки брешуть, аби уникнути конфліктів із батьками або через страх.
  Тривожні сигнали: посилення суперечки, прояви жорстокості вдома. Дитина вплутується в бійки та вчиняє протиправні вчинки. Всі ці ознаки свідчать про ненормальну поведінку підлітка.
Рекомендації 
  Проблеми з поведінкою підлітків завдають багато незручностей батькам. Але пам’ятайте, що це – тимчасовий етап, і він цілком природний.
  Щоб виправити поведінку підлітка, важливо заручитися його довірою. Поговоріть із ним, вислухайте його. Не варто критикувати, бо це тільки погіршить ситуацію. Дайте зрозуміти дитині, що ви любите його таким, яким він є. Мотивуйте його завжди залишатися собою, а не підлаштовуватися під інших. Пам’ятайте, що дитина тією чи іншою мірою залежить від своїх емоцій, а тому потребує вашої підтримки. Допоможіть йому: розкажіть, як ви дієте, відчуваючи смуток, злість, ревнощі тощо. Ваші підказки стануть йому в нагоді, коли він даватиме раду власним емоційним проблемам.
Агресія й жорстокість
  Агресія особливо часто властива хлопчикам-підліткам. У них розвиваються м’язи, грубшає голос, спостерігається період активного росту. Крім того, вони стають емоційно більш вразливими. Підлітки часто вплутуються в шкільні бійки. Кожна людина має право на фізичну безпеку. Якщо підліток проявляє жорстокість у ставленні до вас – негайно зверніться по допомогу до родичів, друзів сім’ї або, за крайньої необхідності, в поліцію. Це не означає, що ви не любите свою дитину – просто особиста безпека повинна бути для вас на першому місці.
  У підлітковому віці гнівливими стають не тільки хлопчики, а й дівчатка. Однак вони найчастіше виявляють гнів вербально, а не фізично. Хлопчики більше схильні розбивати речі, ляскати дверима або бити кулаком в стіну, коли перебувають у гніві. Іноді діти вихлюпують свій гнів на батьків. Без сумніву, це засмучує і тривожить усіх батьків, особливо матерів, які виховують дітей без чоловіка. Однак не варто миритися з такою поведінкою підлітка – це шкідливо як для нього, так і для вас.
Ще гіршим є те, що підлітки можуть почати знущатися над однолітками. Це – крок до серйозних проблем. Дитина може потрапити в погану компанію й чинити незаконні дії. Імпульсивна поведінка підлітків може призводити до серйозних наслідків. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно 180 підлітків у всьому світі гине від насильства з боку однолітків.
  Ознаки жорстокої поведінки в підлітків
  Ні для кого не таємниця, що підліткова жорстокість сьогодні – надзвичайно актуальна проблема, і її масштаби постійно зростають. Кіно й телебачення роблять з жорстокості елемент шоу, інтернет-сайти часто пропонують глядачеві відповідний контент, комп’ютерні ігри провокують підлітків на прояв жорстокості в реальному житті. Звичайно, не кожен підліток настільки схильний до даного впливу, але групу ризику становлять емоційно нестійкі підлітки або ті, хто страждає на різні психічні розлади. Наслідки такого впливу можуть бути трагічними. Батькам потрібно звертати особливу увагу на наступні сигнали:
• підліток грає з будь-якого роду зброєю;
• підліток сильно захоплений жорстокими комп’ютерними іграми, фільмами або інтернет-сайтами, які пропагують жорстокість;
• підліток загрожує тим, хто його оточує, або замішаний в буллінгу;
• підліток уголос фантазує про те, як жорстоко він вчинив би з ким-небудь;
• підліток проявляє жорстокість у ставленні до тварин.
 Як поводитися з розлюченим підлітком
  Багатьом підліткам важко справлятися з гнівом, і тому вони приховують його за різними емоціями, такими як фрустрація, збентеження, смуток, страх, сором тощо. Коли підліток не може впоратися з почуттями, він може накинутися на опонента, піддаючи інших і себе ризику. У більшості випадків підлітки не можуть усвідомити свій гнів, висловити його прийнятним способом або попросити підтримки.
Завдання батьків у такому випадку – допомогти впоратися з емоціями й навчити висловлювати гнів більш конструктивно. Для цього дотримуйтеся таких рекомендацій:
• Установіть межі, правила й покарання за їх порушення. Коли ви й ваша дитина спокійні, поясніть їй, що відчувати гнів – це нормально, але важливо знайти прийнятний спосіб висловлювати його. Якщо підліток накидається на вас, він повинен понести покарання. Наприклад, позбутися будь-яких домашніх привілеїв або навіть мати справу з поліцією. У підлітковому віці межі й правила потрібні більше, ніж будь-коли.
• Спробуйте зрозуміти, що ховається за гнівом підлітка. Він засмучений чи перебуває в депресії? Можливо, підліток так поводиться тому, що в його друзів є речі, які він не може собі дозволити? А можливо, підлітку просто потрібно, щоб його вислухали й не засуджували?
• Будьте уважні до тривожних сигналів. Можливо, ваш підліток перед спалахами гніву відчуває головний біль або починає ходити по кімнаті? Або, можливо, у нього викликає злість певний шкільний предмет? Коли людина може збагнути, що викликає в неї злість – їй стає легше контролювати емоції й не допустити, щоб вони вийшли з-під контролю.
• Допоможіть дитині знайти здоровий спосіб контролювати гнів. Для цього добре підійдуть фізичні вправи: біг, їзда на велосипеді, скелелазіння або командні види спорту. Побити боксерську грушу – також ефективний спосіб упоратися з нападом гніву. Щоб заспокоїтися, можна також танцювати або грати гучну музику. Деякі підлітки використовують для цього творчість: малюють або пишуть.
• Надайте підлітку простір, де він зможе заспокоїтися. Коли підліток відчуває гнів, йому потрібне безпечне місце, де він зможе опанувати себе. Не переслідуйте свого підлітка, не вимагайте негайних вибачень чи пояснень, поки напад гніву не минув – це тільки погіршить ситуацію або навіть спровокує фізичну агресію.
• Учіться справлятися з власним гнівом. Ви не зможете допомогти підлітку, якщо самі втрачаєте самовладання. У будь-якій ситуації вам необхідно залишатися спокійними та врівноваженими, незважаючи на всі можливі провокації підлітка. Якщо в сім’ї прийнято кричати або кидати речі, підліток засвоює, що так висловлювати гнів цілком допустимо.
  Коли ви обізнані – значить, у змозі допомогти
  Колись ви самі були підлітками. Але як тільки ваша дитина вступає в підлітковий вік, вам здається, що ви не знаєте про підлітків геть нічого. Зрозумійте: ви вже проживали все те, із чим стикається ваш підліток. Будьте уважні й постарайтеся зрозуміти, що він відчуває. Це допоможе впоратися з багатьма проблемами
 4. Куріння, алкоголь і наркотики 
  Нормальна поведінка: більшість підлітків рано чи пізно пробують алкоголь і сигарети. Батькам потрібно чесно й відверто поговорити з підлітком, щоб переконатися, що ці експерименти не переросли в залежність.
  Найчастіше підлітки пробують цигарки, алкоголь або наркотики під тиском однолітків. Схильність до ризикованої поведінки , «Гострі відчуття», якщо їх не припинити, здатні перерости в шкідливу звичку.
  Якщо хтось із батьків палить або вживає алкоголь, це може стати прикладом для наслідування. Низька самооцінка або бажання здатися «крутим» нерідко підштовхують дітей до вживання алкоголю або наркотиків. Якщо алкоголь або цигарки легкодоступні, виникає спокуса їх спробувати. 
  Тривожні сигнали: якщо випадки вживання алкоголю або наркотиків повторюються або супроводжуються проблемами в школі – є ризик алкогольної або наркотичної залежності.
Рекомендації
  Будьте уважні до поведінки вашої дитини. Звертайте увагу на те, чи добрі у неї апетит і сон. Не стежте за дитиною і не звинувачуйте її в тих чи інших провинах. Заохочуйте її бути чесною, ділитися з вами своїми думками. Обговорюйте з нею її проблеми.
  Якщо дитина не хоче розмовляти з вами. Не змушуйте дитину здавати аналізи на наркотики, оскільки це може призвести до конфліктів між вами.
При крайній потребі зверніться по допомогу до лікаря, він може поставити дитині декілька запитань, щоб з’ясувати, чи вживає вона алкоголь або наркотики.
5 Сексуальне здоров’я й венеричні захворювання
  Розвиток вторинних статевих ознак у підлітків викликає в них незвичні почуття й заохочує їх досліджувати власне тіло. У цьому віці у підлітків відбуваються перший поцілунок, перший повільний танець, перше побачення тощо. Без опіки батьків дитина може почати статеве життя раніше, ніж буде до цього готовий, та не готові батьки. Така ситуація може призвести до небажаної вагітності. Це найбільший ризик, із яким стикаються дівчатка-підлітки. Незахищений секс також може спричинити низку венеричних хвороб.
Рекомендації
  Поговоріть із дитиною про сексуальне життя. Ваше завдання – пояснити їй важливість безпечного сексу. Гормональні зміни змушують підлітків діяти імпульсивно. Тому вам варто поспілкуватися про наслідки незахищеного сексу і його вплив на все подальше життя. Поінформованість – єдиний спосіб запобігти ранній вагітності й венеричним захворюванням у підлітків.
 6 Соціальне життя
  Нормальна поведінка:
  Під час статевого дозрівання підлітків починає цікавити протилежна стать. У цей період у них починають розвиватися статеві органи. Підлітки можуть ніяково почуватися в різних соціальних ситуаціях. Підлітки перебувають у пошуку образу власного «Я». Вони шукають зразки для наслідування вдома або серед свого кола спілкування. Підлітки часто думають над тим, які вчинки є правильними й неправильними. Вони сумніваються стосовно багатьох явищ. Потрібен час, щоб вивчити та прийняти свою сексуальність. І дівчатка, і хлопчики переживають «дивні» почуття у ставленні до протилежної статі й часто не знають, що із цим робити. У підлітковому віці діти починають ходити на побачення. Вони неохоче говорять про це з батьками. Ще одним важливим аспектом соціального життя підлітка є конкуренція. Діти у всьому змагаються один з одним. Це свідчить про той чи інший рівень їхньої самооцінки. Думки й почуття, пов’язані із сексом, можуть здатися дитині неправильними. Вони нерідко відчувають провину із цього приводу. Коло спілкування підлітка розширюється. Він спілкується з друзями наживо, телефоном, у соціальних мережах тощо.
  Тривожні сигнали: варто насторожитися, якщо в підлітка різко змінилося коло спілкування (особливо, якщо нові друзі схиляють його до поганої поведінки), коли він протестує проти справедливих правил і обмежень або бреше, щоб уникнути покарання. Також про будь-які проблеми може свідчити те, що підліток багато часу проводить на самоті, або приховує від вас своїх нових знайомих.
  Рекомендації
  Знайомства та стосунки – це делікатні питання, про які підліток може говорити досить неохоче. Не ставте його в незручне становище. Якщо спілкуєтеся на такі теми, робіть це розважливо. Прийміть факт, що дитина більше часу проводить із друзями, ніж із вами. Просто дайте йому зрозуміти, що ви завжди будете поряд, коли йому це знадобиться. Діліться з дитиною своїм життєвим досвідом. Розповідайте історії, що траплялися з вами в підлітковому віці. Це може бути корисним.
 7. Інтернет-залежність
  Нормальна поведінка: Поява соціальних мереж багато в чому змінила спілкування між людьми. Особливо на підлітків впливає Інтернет. Підлітки нерідко годинами розмовляють телефоном, листуються в соціальних мережах або просто грають в ігри. Якщо підліток проводить багато часу перед комп’ютером, це ще не означає, що він залежний від Інтернету. Але він міг би з більшою користю для себе скористатися часом, який проводить перед комп’ютером.
Тривожні сигнали:
  Підлітки, котрі надмірно захоплюються інтернетом, зазвичай мають менше друзів і менш активне соціальне життя. Вони проводять час на самоті перед монітором. Інтернет – залежність також зменшує фізичну активність. Це формує нездоровий і малорухливий спосіб життя. Зменшує з часом потребу в спілкуванні в цілому. Така поведінка негативно впливає на успішність підлітків.
Рекомендації
  Не забороняйте дитині користуватися інтернетом. Це лише зробить дитину упертішою у своєму бажанні відвідувати всесвітню мережу. Натомість мотивуйте сина або дочку зайнятися іншими справами. Ви можете контролювати дитину, але вона, імовірно, сприйме це вороже. Пам’ятайте, що вона вже не малюк і має право на самостійні рішення. Підказуйте дітям правильні рішення, але ніколи не приймайте рішень за них. Організовуйте заходи, що змусять спілкуватися наживо з іншими людьми, наприклад, сімейні вечері. Установіть у домі обмеження щодо використання електронних пристроїв. Наприклад, визначте час, коли дитині не можна користуватися мобільним телефоном. Але в свою чергу теж дотримуйтесь встановлених вами правил.

Як виховувати дівчинку?

Kak-vospitat-devochku-uverennoj-i-schastlivoj  Відбулася довгождана диво, і у вашому будинку з’явилася крихітка. Вона ще зовсім маленька і беззахисна, але вже леді, і голосок її не сплутаєш ні з яким хлопцем. У цей самий час молоді батьки вперше задаються питанням: «Як правильно виховувати дівчинку, щоб з неї виростити щасливу жінку. https://youtu.be/iCt1wOog-k0?list=PLVJ4-V8zsib9e0nvGQ0gq2UKDWRPMlEYQ
Компліменти, а не критика
  Орієнтовно у чотири роки батьки помічають, що їхня дочка постійно крутиться перед дзеркалом. У виховних цілях багато хто починає критикувати дівчаток. Нібито є і кращі, і гарніші, і те у неї не так, і це не сяк. Запам’ятайте — критикою ви вселяєте дитині непевність у собі, а для дівчинки сумніви у власній красі це справжня трагедія, яка закінчується величезною кількістю комплексів. Тому підтримуйте та не скупіться на компліменти.
Контакт з батьками
  Чомусь багато мам і тат переконані, що близькі стосунки з ними можуть призвести до деформації особистості дитини. Поширеними в останній час стали такі особливості виховання дівчинок у родині — дитині не можна спати поряд з мамою, тому що це нібито змінить сексуальну орієнтацію, а про те, щоб обійняти тата взагалі мови бути не може! Батьки часто не звертають уваги на бажання дочок бути до них ближче, оскільки це може призвести до виникнення сексуального потягу. Насправді все з точністю до навпаки. Позбавлення дівчинки батьківської любові і ласки може привести до більш сумних наслідків. Пам’ятайте, що підсвідомо жінка шукає супутника життя за образом і подобою батька. Тому саме з татом у дитини повинна бути тісна дружба. Крім того, дитина обов’язково буде спостерігати, як батько ставиться до мами. В майбутньому дівчинка може перейняти ту модель сім’ї, в якій вона виховувалася.
Не говоріть погано про чоловіків
  Якщо з певних причин донька росте без тата запам’ятайте головне правило – ніколи не кажіть при дитині погано про батька і про чоловіків у цілому. У дівчинки може сформуватися неприязнь до всього чоловічого, а від цього і нерозбірливість у стосунках з чоловіками; Мама повинна подавати приклад у відносинах з протилежною статтю. Якщо ви самі прагнете налагодити особисте життя, намагайтеся щоб дитина не бачила у вашому будинку натовпу залицяльників і не подумала, що так і повинно бути. У майбутньому це може призвести як до боязні чоловіків, так і, навпаки, до гіперсексуальності.
Привчайте, але не перенавантажуйте хатніми справами
  Не слід забороняти дівчинці допомагати. Встановлюючи заборони і обумовлюючи її дії можна розвинути комплекс неповноцінності, який негативно позначиться на її жіночності. Починаючи з трьох років, дівчинці можна довірити виконувати якусь роботу самостійно, наприклад, наводити порядок у своїй кімнаті, але ні в якому разі не переробляйте за нею її роботу, вона сприйме це як образу. Привчайте до праці, але не змушуйте дитину виконувати вашу ж роботу. Ви позбавляєте дівчинку дитинства, перетворюючи її в покірливу покоївку. Фраза «Ти дівчинка, тому повинна», здатна надовго може відбити у дитини бажання належати до жіночої статі.
Гра як метод виховання
  Ігри для маленьких дівчаток слід підбирати такі, в яких вони зможуть почерпнути жіночність. Так граючи з лялькою, дівчинка вчиться підбирати вбрання, а трохи пізніше зможе сама його створювати, розчісувати волосся і піклуватися про ближніх. Уміння піклуватися і доглядати закладається на дуже ранніх термінах розвитку малечі, приблизно в 1,5-2 роки, а сприяють цьому дбайливе ставлення матері та інших членів сім’ї один до одного та ігри, наприклад, з лялькою і домашніми тваринами.
Почуття впевненності
  На думку багатьох батьків дівчатка повинні бути тихими і слухняними. Це помилкове судження. Чому дівчинка повинна підкорятися майбутньому чоловікові? Чи не краще виховати в ній почуття впевненості в собі та вміння самостійно приймати рішення? Сучасна психологія виховання дівчаток така, що якщо виростити їх тихими і покірливими, то вони будуть глибоко нещасні в особистому житті та будуть не в силах  його змінити.
Тонкощі підліткового віку
  Коли дівчинка у підлітковому віці не робіть їй зауважень з приводу  її зовнішністі. Багато дівчаток комплексують, порівнюючи себе з подругами, які виглядають краще і старше. Не забороняйте дівчинці носити речі, які їй подобаються. Думка ровесників у дітей-підлітків стоїть на першому місці і батьківський авторитет у цьому віці мало їх хвилює; заохочуйте захоплення дівчинки-підлітка. Нехай це буде музика, танці, ігри. Дитина повинна займатися всім, що дозволяє виплеснути то кількість енергії, яка є в її організмі.
  І нарешті, найголовніше. Яким би не був вік вашої дочки, постарайтеся стати їй другом і авторитетом, на який можна рівнятися. Тільки близькі емоційні стосунки з батьками є гарантією правильного виховання справжньої леді.