Чому не варто бити свою дитину?

imagesПогоджуюся з дітьми буває важко. Їхня поведінка часом дратує, виводить з рівноваги і провокує батьків на крики та дії, про які вони потім шкодують. Майже кожен обіцяє собі більше ніколи так не робити… Та, як правило, цей цикл повторюється знову і знову. Насправді насилля не лише не допомагає виховувати дітей, а й шкодить їхньому психічному здоров’ю, погіршує стосунки з батьками, збільшує ризик виникнення багатьох хвороб.
Ляснувши дитину по сідницях, ми, звісно, можемо досягти послуху дуже швидко, без вмовлянь та пояснень. Але якщо поглянути на це ляскання в довготривалій перспективі, то виявиться, що воно викликає необоротні зміни і може зіпсувати дитині життя.
Погіршення інтелекту
Численні дослідження європейських та американських науковців, у яких брали участь загалом близько 200 тисяч дітей, підтверджують, що діти, які зазнавали тілесних покарань (навіть якщо це були лише ляпаси і запотиличники), мають знижені показники інтелектуальної діяльності. Такі діти гірше запам’ятовують нову інформацію і мають труднощі під час вирішення творчих завдань. Вони бояться помилитися, а, отже, пробувати нове і розвивати свої вміння. Cтрах взагалі блокує інтелектуальну діяльність і пам’ять. Тому, коли дітей фізично карають (особливо за оцінки, погану успішність, погану поведінку) проблема не вирішується, а посилюється. Адже в дітей автоматично знижується здатність сприймати інформацію, вчитися і щось запам’ятовувати. У майбутньому таким дітям буде набагато складніше досягти високих результатів у професійній діяльності.
Втрата довіри
У ранньому дитинстві формується базова довіра до світу, яка виникає від відчуття, що дорослий завжди поруч, завжди допоможе. Пізніше вона стає фундаментом для взаємодії із зовнішнім світом. Однак фізичне насилля і залякування з боку найближчих людей дуже сильно підриває базову довіру. Адже в ці моменти дитина втрачає в особі батьків джерело підтримки та безпеки.
Знецінення батьків
Фізичні покарання аж ніяк не зміцнюють авторитет, як думають деякі батьки. Навпаки, вони знецінюють батьківську фігуру в очах дитини. У стосунках з батьками зникає такі важливі компоненти, як повага і довіра. І залишається лишь страх покарання.
Агресія
Агресія провокує агресію. Діти будуть користуватися тим, що в них вклали дорослі. Застосовуючи до дитини фізичні покарання, ми показуємо їй, що бити людей можна (особливо тих, хто слабший і менший) і навчаємо, що будь-яку проблему можна вирішити силою. І пояснити потім дітям, що не можна ображати дітей на майданчику або молодшого братика чи сестричку, буде набагато складніше. Дослідження підтверджують, що ті, хто зазнавали фізичного насильства у дитинстві, частіше застосовують його в дорослому віці щодо своїх дітей та близьких людей.
Поведінка жертви
З іншого боку,  дитині, яку б’ють або принижують, є великий ризик засвоїти поведінку жертви. Адже батьки демонструють їй певну «норму»— що сильний має право підкорити слабшого. І дитина починає думати, що з нею так можна, що вона заслуговує на це. Такі діти звикають не чинити опір і не казати «ні», тому що просто фізично не можуть протистояти батькам. Відповідно, в дорослому житті їм буде дуже важко відстоювати свою думку, захищати себе чи протистояти несправедливості.
Низька самооцінка
Коли дитину б’ють, крім болю, вона відчуває переляк, розчарування, приниження. Якщо її б’є той, хто повинен її захищати, в неї виникає питання:«Що зі мною не так?». Діти не перестають любити батьків, які їх б’ють. Вони перестають любити себе, адже їм складно поєднати в образі найближчої людини любов і побиття. У результаті діти перестають цінувати і поважати себе, у них формується низька самооцінка. Такі діти часто «закриваються» в собі, в них пригнічується розвиток творчих здібностей, ініціативності та лідерських якостей.
Кордони тіла
Будь-яка фізична дія — разовий ляпас чи тривале биття ременем — це грубе порушення особистісних кордонів людини. Як наслідок, у дітей, яких батьки б’ють «у виховних цілях», не зможе сформуватися вміння захищати і відстоювати власні кордони в дорослому віці. Крім того, їм буде дуже складно розпізнавати і поважати кордони інших людей. Дитина має розуміти, що її тіло є недоторканним. І це розуміння має сформуватися в родині. Порушуючи тілесні кордони дитини, ми робимо вклад у сприймання нею фізичного насильства як норми в її майбутніх відносинах з іншими людьми.
Насильство спотворює сприйняття дитиною зовнішньої і внутрішньої реальності, травмує особистість. Діти, які зазнали насильства, в дорослому віці більше схильні до депресій, скоєння суїцидальних спроб, алкоголізму та вживання наркотиків. У дитини починають розвиватися комплекси — провини, неповноцінності, заздрості до інших дітей, у яких хороші батьки, комплекс нелюбої і небажаної дитини. Далі — тривожний синдром, стрес, невроз.  Дитина, яку б’ють батьки, потрапляє у своєрідну пастку. З одного боку, вона любить батьків, з іншого — відчуває злість, боїться і ображається на тих, хто робить їй боляче. Найчастіше злість блокується, а згодом блокуються і інші почуття. Така дитина виростає в дорослого, який не усвідомлює своїх почуттів, не може їх адекватно виражати і не вміє відокремлювати власні проекції від реальності. Тому пам’ятайте: за жодну свою дію дитина не заслуговує фізичного чи психологічного приниження. І немає ніяких причин, які б виправдовували те, що ви можете вдарити дитину. Є більш ефективні методи виховання.
Замітку підготовив провідний психолог: Коцюк О.О.

Як упоратися з дитячими істериками

inx960x640__1__iДитячі істерики сповнюють батьків жахом. Однак прояви такої поведінки в дітей – невід’ємна частина дитинства, і батькам годі щось із цим удіяти.

Стикаючись із дитячими істериками, легко втратити самовладання. Це тест на терпіння, і батьки повинні пройти його до кінця.

Спробуймо з’ясувати, чому трапляються дитячі істерики, як батькам їм зарадити і в яких випадках дитина потребує медичної допомоги.

Що таке істерика

Психологи стверджують, що істерика – це реакція дитини в ситуаціях, коли та не в змозі контролювати свої емоційні імпульси. Дитина втрачає самоконтроль, ігнорує правила поведінки, яких раніше дотримувалася.

Істерики найчастіше трапляються з дітьми віком від півтора року й зазвичай минають, коли дитина сягає чотирирічного віку. Однак у деяких малюків істерики тривають і довше.

Чому в дітей трапляється істерика?

Істерики з’являються, коли дитина намагається дати раду подіям і ситуаціям навколо. Це досить важко для дитини будь-якого віку.

Розгляньмо основні причини дитячих істерик.

1. Недостатньо сформована префронтальна кора головного мозку

  • префронтальна кора – це частина мозку, яка регулює виконавчі функції, зокрема соціальні навички, спілкування й дотримання моральних норм;
  • іноді в маленьких дітей префронтальна кора ще недостатньо розвинена, тому вони не в змозі адекватно реагувати в тих ситуаціях, коли чогось не розуміють. Це спричиняє істерики;
  • префронтальна кора головного мозку зазвичай формується на порозі досягнення дитиною чотирирічного віку.

2. Недостатньо розвинена лімбічна система

  • лімбічна система головного мозку тісно пов’язана з його префронтальною корою і відповідає за контроль над емоціями, такими як страх, розчарування, гнів чи радість;
  • недостатній розвиток лімбічної системи часто дезорієнтує дітей. Із цієї причини їм годі точно висловити свої емоції. Це призводить до істерик. І доти, поки в дитини повною мірою не розвинеться кора головного мозку, істерика – єдиний спосіб, за допомогою якого малюк висловлює свої почуття й задовольняє власні потреби;
  • як і префронтальна кора, лімбічна система може залишатися недостатньо розвиненою до чотирьох років.

3. Особливості характеру

Однією з причин дитячих істерик є складний характер. Жорсткі й нетерпимі до змін діти більш схильні до істерик, ніж решта. Крім того, їхні істерики інтенсивніші порівняно з однолітками.

4. Особливості спілкування

Часто істерика для дитини – єдиний спосіб повідомити про власні почуття, якщо її мовлення ще недостатньо розвинене. Саме таким чином дитина може намагатися сигналізувати, що вона голодна, засмучена, стомлена, її нудить, у неї щось болить тощо.

 5. Дитина привертає до себе увагу або повідомляє про свої потреби

Дитина нерідко використовує різні сигнали, щоб привернути до себе увагу. Але якщо ви не зважаєте на малюка або не розумієте його прагнень, той може впасти в істерику.

 6. Надмірна суворість батьків

Якщо ви занадто суворі з дитиною, не дозволяєте їй пробувати щось нове, вчитися й робити помилки, домашня атмосфера тисне на неї. Вона засмучується і виявляє свої почуття у вигляді істерики.

7. Фрустрація

Труднощі при опануванні нової навички (наприклад, зав’язувати шнурівки або складати одяг) можуть спричинити в дитини відчуття безпорадності й нездатності впоратися з тим чи іншим завданням, і, зрештою, істерику.

8. Зовнішні причини

Батьки очікують, що діти, старші від трьох років, добре вестимуть себе вдома, у гостях і дитячому садку. Дитині важко поводитися добре впродовж тривалого часу, тому після повернення додому її може охопити істерика.

9. Дім і родина

Домашні ситуації, під час яких батьки відчувають занепокоєння (наприклад, сімейні конфлікти, розлучення, хвороба когось із членів родини), також мають вплив на дитину.

Істерика в дитини може бути викликана одним або декількома названими вище чинниками. Однак найчастіше її поява пов’язана з тими чи іншими ситуаціями.

Ситуації, що спонукають дитину до істерики

1. Дискомфорт. Дітей охоплює істерика, коли вони потрапляють у незручні або незрозумілі ситуації, наприклад, під час перебування в людному місці або галасливій компанії.

2. Реакція батьків. Прояви істерики в дітей виникають, коли батьки ставляться до них агресивно, кричать або насміхаються з них. Якщо батьки виявляють різні реакції на поведінку дитини, це дратує її, провокуючи істерику.

3. Нездатність пояснити свої потреби. Дитина почувається безпорадною, коли не в змозі пояснити, чого хоче. Аби висловити своє розчарування, вона впадає в істерику.

Найкращий спосіб упоратися з дитячими істериками – зберігати спокій. Тільки за цієї умови можна знайти вирішення вказаної проблеми.

Як зарадити дитячій істериці

Крок за кроком ви навчитеся заспокоювати дитину й контролювати її настрій. Якщо ж ви поки цього не вмієте, радимо скористатися низкою рекомендацій.

1. Не звертайте уваги на істерику. Постарайтеся зосередитися на чомусь іншому, аби не відреагувати на ситуацію надто бурхливо. Але цей прийом не матиме ефекту тоді, коли дитина завдає собі фізичної шкоди або впадає в істерику саме через брак вашої до неї уваги.

2. Зберігайте спокій. Якщо дитяча істерика відбувається вдома, варто зберігати спокій. Останнє потребуватиме від вас великих зусиль і терпіння. Якщо ж дитина впадає в істерику в громадському місці, виведіть її звідти. Запропонуйте їй декілька варіантів, куди ви зможете піти разом. Наявність вибору рано чи пізно заспокоїть дитину.

3. Не допускайте насильства з боку дитини. Якщо дитина кричить, б’ється або розкидає речі, негайно зупиніть її. Дайте їй зрозуміти, що насилля неприпустиме. Але насамперед переконайтеся, що й ви не виявляєте агресії. Якщо дитина погано поводиться, доцільно позбавити її певних привілеїв. Таким чином, дитина усвідомлюватиме, що батьки її люблять, але ті чи інші прояви її поведінки вважають неприпустимими.

4. Намагайтеся зрозуміти реакцію дитини. Під час спілкування з дитиною намагайтеся зрозуміти, що вона хоче сказати. Поставте їй декілька запитань, аби вона мала змогу легше висловити свої думки. Це її заспокоїть.

5. Не стримуйте плач дитини. Батькам, зрозуміло, важко бачити дитину засмученою. Але не варто стримувати дитину від сліз. Плач вивільняє гормон стресу кортизол. Коли дитина поплаче – знову матиме гарний настрій.

 6. Не перестарайтеся. Не змушуйте дитину постійно стримуватися вдома або на вулиці. Навіть якщо дитина впадає в істерику, це не означає, що вона так само вестиме себе й на вулиці. Дитина має знати, що її оселя – це місце, де вона може вільно висловлювати свої почуття. Підтримуйте дитину в цьому.

7. Попросіть вибачення, якщо ви виявили занадто бурхливу реакцію. Якщо ви втратили самовладання, скажіть щось на зразок: «Вибач, мама погарячкувала». Дитина повинна зрозуміти, що всі помиляються, і це нормально, якщо стається не надто часто.

8. Виявляйте непохитність. Ваші вибачення не означають, що ви погодилися на всі вимоги дитини. Якщо вона просить те, чого ви їй дати не в змозі, будьте непохитними. Дайте дитині зрозуміти, що, сказавши «ні», ви не зміните свого рішення.

9. Установлюйте зв’язок із дитиною. Істерика дитини ще не означає її намагань маніпулювати вами. Насправді дитина може прийняти вашу відмову, і її істерика – це реакція на таку ситуацію. Тому не судіть дитину, не віддаляйтеся від неї через її поведінку. Встановлюйте з нею зв’язок, адже це послабить у дитини відчуття напруженості.

10. Дайте дитині вибір. Запропонуйте їй декілька варіантів і запропонуйте обрати той, який їй більше до вподоби. Пропонуйте варіанти страв, ігор, у які ви з нею гратимете, а також занять для її дозвілля. Завдяки таким діям дитина буде певною, що на неї зважають, а не ігнорують.

11. Хваліть гарну поведінку дитини. Побачивши, що ви підтримуєте її певні дії, дитина зрозуміє, чого саме ви від неї очікуєте. Імовірно, вона повторюватиме гарну поведінку знову.

12. Використовуйте мову жестів. Якщо дитина ще не розмовляє, спробуйте спілкуватися з нею за допомогою знаків. Використовуючи мову жестів, дитина зможе повідомити вам про свої потреби. Це запобігатиме істериці. Виявивши терпіння, вам буде до снаги дати раду більшості дитячих істерик. Однак що робити, якщо істерики стають занадто інтенсивними?

Вчимося дитині робити зауваження

IMG_20210222_114140_140Пояснюйте дитині, що ви сварите її за конкретний поганий вчинок, а не за те, що вона погана. Дитина не може бути поганою, вона хороша і улюблена завжди, але за різних обставин може здійснювати не зовсім правильні вчинки. Намагайтеся пояснити це малюкові, щоб він не відчував себе безпорадним і “поганим”, бо це може призвести до вкрай негативних наслідків в його дорослому житті.
Карайте заслужено. Покарання завжди має бути справедливим, а не залежати від вашого настрою. Перш ніж карати, подумайте, чи буде ваше покарання ефективним, чи почує вас малюк, чи винесе правильний урок. Якщо дитина загралася на вулиці і не хоче додому, чи потрібно на неї кричати і погрожувати якоюсь забороною? А якщо вона стрибає і бігає, потрібно її карати, тільки тому, що у вас болить голова? Часто мама стримується і контролює свої емоції, але зривається через якусь дрібницю, а дитина отримує сильний стрес і нерозуміння ситуації.
Ніколи не карайте дитину при сторонніх. Є правило, що дитина повинна отримати покарання відразу після провини, а не “заднім” числом, але ніколи не вичитуйте і не сваріть дитину при сторонніх, особливо при однолітках. Відведіть дитину в сторону і поясніть їй де і чому вона вчинила неправильно і як слід було б зробити. У дітей пам’ять коротка, тому якщо ви будете вичитувати малюка за давню провину, вона навряд чи вас зрозуміє, тому що просто не згадає.
Завжди тримайте слово. Щоб зберегти свій авторитет у вихованні дитини, завжди виконуйте свої обіцянки, це стосується і покарань. Якщо ви будете тільки погрожувати і “обіцяти”, але не виконувати, то дитина і зовсім перестане рахуватися з вашими проханнями і перестане вас слухати. Тому якщо ви пообіцяли день без мультиків або без солодкого, будьте ласкаві виконати.
Менше заборон. Забороняючи щось дитині, пам’ятайте про “правило дев’ятки” – на одну заборону має припадати 9 дозволів. Якщо життя дитини складається із суцільних заборон, є дуже висока ймовірність, що якісь з них будуть систематично порушуватися. Розставте чіткі межі і скорегуйте заборони, залишивши тільки ті, які несуть загрозу життю дитини або оточуючим. Чітко позначивши рамки, вимагайте від дитини виконання і слухняності, якщо ж вона постійно порушує кордони, тоді ви можете її покарати.
Автор заступник директора Гуранська Тетяна

Що таке абьюз в дитячо-батьківських відносинах і чим він загрожує

IMG_20210219_132027_371Що таке абьюз? Від англійського abuse – «зловживати; ображати ». Дослівно: зловживати близькою людиною. Фактично:скоювати насильство по відношенню до близької людини (психологічне, фізичне, сексуальне та інше).
Ключова особливість абьюзу – це подвійність: насильство, прикрите благими намірами. У дитячо-батьківських відносинах це жорстокість, прикрита правомірністю «виховання». Відчуваючи повну і незаперечну владу над дитиною, батьки можуть  скористатися нею зовсім не на користь.
Прийнято вважати, що насильство – це те, що залишає синці. Але це не так. Часто насильство залишає душевні рани, яких  не видно зі сторони. У більшості випадків знайомі навіть не підозрюють, що в родині існує проблема. Більш того, самі батьки не завжди усвідомлюють, що відбувається саме це.
Психологічне насильство – саме цей вид абьюзивних відносин найчастіше ховається від розуміння в сім’ї. Батько вважає, що «виховує на благо», а насправді робить найсильніший тиск:
принижує, ображає, знецінює;
заперечує почуття, права дитини на свою думку, загрожує.
«Ти мовчи, тебе не питають!», «Не зли мене!», «Ще хоч слово, і ти знаєш що буде!», «Ну все, неси ремінь» – і дитина сама йде за знаряддям, яке заподіє йому біль.
Як наслідок: тотальний контроль, вимога повного підпорядкування, ніяких компромісів. 
Якщо дитина все ж проявляє волю, свою думку, діє інакше – покарання (фізичне, економічне, психологічне). Одне з найбільш «тихих» і небезпечних – ігнорування. Батьки не відповідають на слова, ігнорують прохання і скарги, демонстративно виявляють байдужість. Немає нічого гіршого для дитини, ніж бути «невидимкою» або «знедоленим» власними мамою / татом.
Після конфлікту батьки перекладають відповідальність на дитину: «Ти мене змусив (а)» або «Ось до чого мати довів, у мене знову серце болить». У підсумку на дитину і вина, і відповідальність, і біль.
Звичайно, дитина не може розв’язати цю ситуацію , адже він дійсно любить батька і хоче бути прийнятим ними. Що ж робити? «А раптом, правда, я приношу лише шкоду?»
Далі два варіанти:
дитина підкоряється – повністю «розчиняється» особистість дитини;
дитина бунтує – демонстративна поведінка без всяких кордонів (аж до девіантної).
Можливі наслідки абьюзівних відносин:
пригнічується воля дитини;
знищується віра в себе;
підривається самооцінка;
з’являються страхи;
дитина не може навчитися приймати рішення.
Вихід з абьюзівних відносин – перестати маніпулювати. Це можливо, коли один з батьків бере відповідальність: «Це не ти змусив, це я не впорався», «Я, дійсно, хотів” як краще “, але був не правий», «Я сам був не правий». І в родині починають закріплюватися поняття:
довіри;
виконання обіцянок;
цінність слова;
цінність самої людини.
Повірте, не обов’язково бути «жорстким», щоб тебе чули.
Сьогоднішній меседж: давайте будемо більш уважними до того, як ми спілкуємося з дітьми. Ми всі рішення приймаємо самі. Вибір є завжди.
Автор замітки: заступник директора Гуранська Тетяна

Умій володіти собою. Як уникнути конфліктів з друзями?

1486377608«Більшість конфліктів між людьми відбувається з однієї простої причини. Ми багато фантазуємо про те, що добре розуміємо один одного, і мало говоримо, для того, щоб дійсно один одного розуміти…»
«Якщо в житті є можливість зробити крок назад, щоб уникнути конфлікту – краще його зробити.»
Ще нікому не вдавалося прожити життя без конфліктів. Вони існували, існують та будуть існувати як невід’ємна складова взаємовідносин людей. Навпаки, конфлікти – нормальне явище нашого життя. Виникають вони через те, що вчинки, уявлення, почуття у кожного з нас різні, отже і трапляються між людьми зіткнення.
На відмінність від дорослих, діти та підлітки практично не мають досвіду конструктивного вирішення проблем спілкування.
Конфлікт не виникає на порожньому місці, а вибудовується з послідовних стадій.
Всі ми прекрасно знаємо, що друзів багато не буває і якщо вам пощастило, і такі вас оточують, значить, ви їх напевно за щось цінуєте. Тому щоб уникнути нікому не потрібних сварок, слід взяти до уваги деякі поради:
– Не слід занадто бурхливо реагувати на дрібні зауваження на вашу адресу. Перш ніж відповісти, порахуйте до 10, а на видиху подумайте, чи варто відповідати.
– Якщо вашому другу дуже хочеться посваритися, і ви це бажання відчуваєте з кожної його фрази, спробуйте відійти від конфлікту. Згадати про важливі справи, терміновий дзвінок, невирішенупроблему, щоб зберегти дружбу.
– Якщо конфлікту уникнути не вдалося і конфлікт вже розпочато — спробуйте погодитися з думкою свого друга. Відчувши, що з ним згодні і ніхто не намагається його переконати, йому просто буде не цікаво продовжувати конфліктувати.
– Одним з важливих помічників в конфліктних ситуаціях є вміння спокійно розмовляти. Сядьте і обговоріть проблему, подивіться на неї з різних сторін і виберіть рішення, яке буде влаштовувати вас обох.
– Перш ніж прийняти участь в тому чи іншому конфлікті, подумайте, що для вас дорожче — дружба чи можливість довести свою правоту.
«Як тільки ти навчишся дзеркально дивитися на конфліктну ситуацію – не занурюючись в неї по вуха, а споглядаючи її з боку – то повір, вона неодмінно вирішиться з мінімальними втратами для тебе! Треба лише поставити себе на місце іншої людини й уявити: а що ти сам зробив або захотів зробити в даному випадку?»
Замітку підготовив: фахівець і соціальної роботи Закорчевна А.С Хмельницького міського центру соціальних служб

Секрети виховання дітей

images (1)Ми просто не замислюємося яке безцінне слово. Адже воно може, як «вилікувати», так і «покалічити» людину. А якщо це твоя кровинка, для ниї ми готові зробити все, щоб вони були щасливі, здорові і успішні. Правда, не завжди і не у всіх це виходить. Проблеми вседозволеності і заборон.
Однак повне потурання бажанням дитини призводить до недисциплінованості, вседозволеності, досягненню мети за всяку ціну, можливо, навіть незаконною і аморальною. Це одна з крайнощів виховання. Перш за все, варто набратися терпіння і дати дитині самій досліджувати цей світ, лише застерігаючи його від небезпечних для життя експериментів.
Пояснюйте правила і норми поведінки спокійно з любов’ю і посмішкою. Адже в 5-6-річному віці у дитини формуються типи його поведінки, способи прийняття рішення, а також розуміння власних бажань і вольові зусилля на їх досягнення. Саме в цьому віці формується поведінки людини на все життя! Так формується майбутній життєвий сценарій людини. І від цього буде залежати його успіх або неуспіх у будь-якій справі.
Крім того, дитині іноді потрібно відмовляти, але при цьому пояснювати, чому вона отримує відмову від батьків. Однак важливу роль грають і інтонація, і почуття, з якими батьки пояснюють своєму малюкові причину відмови. Саме в ці, здавалося б, незначні для сім’ї моменти і закладаються типи поведінки малюка. Адже ви хочете, щоб ваша дитина росла вихованою, впевненою і успішною.
Матеріал підготовлено фахівцем із соціальної роботи О.Клепас

Як ставитися до людей, які вас дратують? З вдячністю!

23115054-1500x750Немає нічого гірше, ніж спілкування з людиною, яка вас відверто дратує. Можливо, це колега, дозволяє собі отруйні ремарки, ваша вперта теща чи навіть рідний брат, з яким у вас стосунки любові і ненависті протягом багатьох років. Між іншим, багато духовних наставників вважають, що в нашому житті з’являються такі ситуації, щоб навчити нас чогось важливого. Так, що у вас є шанс перетворити присутність дратівливих людей в щось корисне для вас же самих.
Подумайте про людину, яка шалено вас дратує. Чому ви можете в неї навчитися? Визначення власних кордонів? Вміння постояти за себе? Просто подумайте. Ви не зобов’язані всім догоджати і подобатися. І, цілком можливо, ваш неприємний знайомий або друг, таким чином, вчить вас, як вам змінитися самому.
Розібравшись у собі, що вас дратує в конкретній людині, вам стане легше зрозуміти, як вести себе не потрібно, і що дійсно ранить і зачіпає інших людей. Ви станете кращою версією самого себе і позбудетеся від власних недоліків, навчившись бути м’якшим, тактовнішим і спокійнішим. Саме такий контраст дасть вам повну картину того, як ставитися до людей-подразників, і як на них реагувати (якщо взагалі реагувати). Людина-подразник фактично покаже вам інший напрямок взаємодії з тими, які вас оточують, найефективніший і найякісніший.
Це жахливо засмучує, коли ви хочете допомогти комусь, а вашу допомогу не сприймають, не чують або не цінують. Вас дратує друг,  який постійно ниє про свою жахливу роботу, але абсолютно не бажає звідти звільнятися. Або ваш начальник, який ніколи не стане на захист підлеглих, але перед вище стоячими босами поводиться підлесливо. Або родич, якій постійно жаліється на зайву вагу, але ні за що не погоджується перейти на здоровий раціон харчування. Не давайте їм непрохані поради. Люди, які дратують, які застрягли в циклі жертви, зайвий раз підкреслюють той факт, що все, що ми можемо контролювати, – це ми самі. Подумайте про власну енергію і нерви, які ви можете зберегти і зберегти для себе.
Виробіть відсторонене ставлення до таких людей: з часом вони почнуть вас веселити. Ну і, звичайно ж, не забувайте дякувати життю за їх присутність – тому, що вони можуть бути вашими «життєвими завданнями». Вони вам дані, щоб вивчити уроки і зробити свою власну роботу над помилками.
Автор: Фахівець із соціальної роботи Альона Закорчевна

Як живе молодь України у період COVID-19: дослідження, статистика, роздуми.

Без названияОбмеження спілкування, різка зміна стилю життя, формату навчання та зайнятості, залученості до громадської діяльності, вплив на здоровя, та багато інших змін засвідчили про вразливість молоді через  пандемію, спричиненою поширенням коронавірусної інфекції COVID-19.

     Наприкінці 2020 року Соціоінформ, Інститут міста та Львівська організація МолоДвіж Центр на замовлення ПРООН в Україні провела соціологічне дослідження «Як живе молодь України під час COVID-19?».

     Тема роботи – виявлення настроїв молоді упродовж пандемії у різних сферах їхнього життя.

     Проведене дослідження досить грунтовне: 10 фокус-групових дискусій; опитано 1200 осіб, віком 14-35 років, у всіх областях України, що під контролем української влади. Анкетне опитування проведене методом CAPI; глибинні інтерв’ю з фахівцями та фахівчинями у сфері молодіжної політики в Україні.

     Фокус дослідження: 9 сфер життя молоді – освіта, матеріальний стан та зайнятість, бізнес, партисипація, охорона здоров’я, охорона довкілля, безпека та соціальна згуртованість спортивні практики молоді, молодіжні ініціативи, інформаційна безпека, а також комунікація із соціальними інститутами та оцінка загальної ситуації в країні.

Основні результати дослідження:

·        35,3% молоді припускають, що пандемія штучно створена проти 34,3% тих, хто вважає, що пандемія є реальною загрозою;

·        56,9% молоді вважають, що організація навчального процесу під час пандемії погіршилася;

·        72,4% батьків зауважили, що стали витрачати більше часу на навчання дітей, та 58,6% вказали, що це було складно;

·        50,3% молодих людей мають переважно негативні оцінки щодо подальшої ситуації з COVID-19, але повернутися до суворого карантину готова лише третина молоді України;

·        69% респондентів повідомили про погіршення засвоєння та сприймання навчального матеріалу з початку запровадження карантину;

·        66,5% активних на ринку праці молодих людей скористались можливостями та диверсифікували свої вміння для того, аби адаптуватися до наслідків пандемії;

·        45,9% молоді нарікає на погіршення емоційно-психологічного стану, зокрема через високу частоту стресових ситуацій та порушення звичного режиму сну.

Слід зауважити і додаткові ризики для для молоді на ринку праці.

·       Молодих людей, що мали б переходити від навчання до роботи, вже називають «lockdown generation», тобто «поколінням локдауну». За прогнозами МОП, для молодих людей виникають ризики бути виключеними з ринку праці або «відкладати» вихід на ринок праці — зокрема через кризу в сфері освіти. Адже чотири з п’яти (79%) серед тих, хто навчалися, були змушені зробити перерву у навчанні; частина з них залучені до дистанційного навчання, яке, втім, не завжди відбувається достатньо ефективно. Молоді люди й у кращі часи мають більшу ймовірність бути не зайнятими або ризикують мати менший заробіток і бути звільненими у першу чергу, а також частіше працюють у неформальному секторі.

·        Вже зараз виникла потреба створення спеціальної програми для підтримання зайнятості молоді, яка не працює і не навчається, щоб пом’якшити складнощі переходу на ринок праці під час кризи.

·        У попередні роки до Державної служби зайнятості щорічно зверталися орієнтовно тільки 5-7% молоді, більшість шукали роботу самостійно.

     Програма для підтримки зайнятості молоді під час пандемії коронавірусу — це хороша інвестиція, адже вона могла б допомогти пом’якшити довгострокові наслідки коронакризи для продуктивності праці. Прикладом комплексної програми, на який варто звернути увагу, є програма ЄС, що була створена у 2013 році і спрямована на молодих людей у віці від 15 до 29 років. У програмі можуть зареєструватися молоді люди, які завершили період формального навчання і не працевлаштувалися протягом 4 місяців — для них програма пропонує можливості працевлаштування, продовження освіти, стажування, індивідуального консультування та наставництва.

     Всі ці виклики стають викликом для влади, державних установ, зокрема і ХМ ЦСССДМ, і змушують нас швидко вживати заходів,  покликаних  допомагати сімям  та молоді, аби зменшити негативний вплив пандемії.

     Які це мають бути заходи Які знання та навички необхідні кожній молодій людині, щоб адаптуватися до нових реалій та брати активну участь у житті своїх громад? Що турбує та про що мріє і на що сподівається  молодь, яка стала частиною розширеної територіальної громади міста Хмельницького після нещодавної реорганізації?…

     Відповіді на ці та багато інших запитань, які виникатимуть в подальшому, ми спробуємо шукати разом з вами – наша  молодь, наші відвідувачі, партнери, влада, громадянське суспільство, експерти з питань молодіжної політики.  Запрошуємо  вас усіх до діалогу, рефлексуйте на ці статистичні дані, якими ми поділилися, надсилайте свої коментарі, озвучуйте свої проблеми, потреби, інтереси – лише так ми разом зможемо планувати нашу спільну роботу, наше життя та залучати молодь у життя громади в нових карантинних та пост-карантинних умовах  і давати їй можливість впливати на прийняття рішень.

     Отримані дані можуть бути цікавими фахівцям, які працюють з молоддю та самій молоді для розуміння процесів, що відбуваються та планування життя в нових умовах вже зміненої реальності.

     Ділимося з вами також посиланням на нещодавно створений Перший молодіжний канал.

Це цікавий і корисний ресурс для обміну досвідом, отримання нових мотивуючих  ідей. В цьому випуску за посиланням – https://www.youtube.com/watch?v=Gaa3U_RWFZc&list=PLAgSNULK1lAM-x17u76mCjjenHyMr3afF&index=4&ab_channel=YouthWorkerUkraine розмова на актуальну тему – «Як перехитрити карантин». Своїм досвідом та напрацюваннями діляться молодь та фахівці з інших міст та регіонів України.

Підготувала – провідний психолог ХМЦСССДМ – Джал А.А

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ – як допомогти дитині:

IMG_20210118_090250_149ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ – як допомогти дитині:
1. Скласти чіткий розклад / режим.
Стабільність і зрозумілість — це те, що для дітей створює якусь зону безпеки. А адже саме в безпеці діти прагнуть розвиватися, вчитися і пізнавати світ. Складіть новий розклад для дитини. Повісьте його на видноті, намагайтеся дотримувати режиму дня (підйом в один і той же час, перерви, прийом їжі тощо). Режим позитивно позначається і на нервовій системі дитини.
2. Організувати робочу зону.
Якщо немає своєї кімнати, то хоча б свій куточок + навушники. Де будуть ТІЛЬКИ потрібні для «цього» уроку матеріали. Усі зайві предмети, що відвертають увагу, доцільно прибрати. Також на працездатність дитини впливає світло — яскраве і холодне освітлення стимулює мобілізацію систем організму і підвищує пильність.
3. Організувати форму.
Дитина не повинна сидіти в піжамі. Вона і так навчається вдома (у дітей будинок не асоціюється з навчальною діяльністю, а більше з відпочинком). Учневі буде значно простіше надіти на себе «роль учня» і переключитися на заняття, якщо він буде одягнений у відповідний (асоціюється з навчанням) одяг. Це якась уніформа, що допомагає не забувати, де ти і що ти робиш.
4. Робити перерви.
Фокус уваги школяра на відеоконференції / уроці 20 хвилин. Не більше. У старших школярів 30 хвилин і то у разі внутрішньої мотивації й інтересу до предмета. Скільки триває видеоурок? 40? 45 хвилин? Дитина докладає чимало зусиль, аби сконцентруватися і зрозуміти, що їй через екран намагаються донести. Енергії витрачається більше, ніж на звичайному уроці. Тому вкрай важливо, аби діти перемикали свою увагу і відпочивали між уроками (по можливості не в гаджетах).
Братися до виконання домашньої роботи, яку чомусь задають в онлайн-школі, доцільно не раніше, ніж за годину-півтори після закінчення уроків. Дитині потрібно переключитися, відпочити, пограти і перезарядитися.
5. Заохочувати спілкування з однолітками.
Провідна діяльність школярів середніх і старших класів — це спілкування. Та й в цілому школярі (зокрема молодші) звикли проводити багато часу в колективі спілкуючись, тому можуть відчувати дискомфорт в ізоляції.
Заохочуйте спілкування, розмови, скайп-колли, можливо, навіть якісь ігри онлайн з однокласниками. Загалом, створюйте і заохочуйте умови, у яких дитина може поспілкуватися з однолітками.
6. Знизити очікування і вимоги.
Нові умови навчання, тиск суспільства, страхи і тривога заважають дитині розуміти і вчитися як раніше. Отже, якщо помітили, що оцінки й успішність вашого сина / дочки погіршилася — НЕ СВАРІТЬ І НЕ ТИСНІТЬ, а навпаки, зверніть увагу на ситуацію. Адже це може бути однією з ознак стресу. Дитина потребує допомоги і відкритого діалогу з батьками.
Дітям складно. Якщо ми ще будемо стояти у них над душею, вимагаючи тільки позитивних оцінок, то це посилить їхню тривогу, погіршить стосунки з ними.
Зараз як ніколи вдалий час для перегляду і переосмислення своїх вимог стосовно дитини.
7. Мотивувати і помічати успіхи.
Не змушуємо дитину, а мотивуємо! Водночас не забуваємо відзначати її успіхи. Якщо порівнюємо, то тільки із самим собою. Навчайте дітей помічати хороше в обставинах, що склалися, розмовляйте, хваліть і підтримуйте.
Ось такі базові та найнеобхідніші правила, що допоможуть правильно організувати процес дистанційного навчання.
Автор: заступник директора Гуранська Тетяна

Як позбутися залежності від чужої думки

скачанные файлы (2)Впевнена у вашому житті трапляються ситуації, коли ви хвилюєтеся, що про вас можуть подумати оточуючі? Або ж боячись страху відповідної реакції інших людей ви відмовляєтеся робити те, що могло б принести користь вам чи суспільству? Залежність від чужої думки дозволяє іншим керувати нашим щастям. Будь-яка залежність, це погано. А слухати всіх і кожного, не маючи при цьому своєї думки – шлях до нещастя.
Мінливість думок:  Люди можуть бути залежними від думки батьків, друзів, значущих осіб або авторитетів. Вони запитують поради у кого-небудь і приймають його точку зору, як єдино правильну. Потім чують другу думку і погоджуються з нею. Залежність від чужої думки потрібно розглядати з двох сторін. З одного боку — це нездатність людини самостійно приймати рішення, бажання перекласти відповідальність на іншого, пошук порадників і так далі. Але є й інша крайність — коли людина ніколи не прислухається до чужої думки.
Інфантильність думкиОбидві ситуації — наслідки розвитку і виховання в певному середовищі. І кажучи про залежність від чужої думки, психологи передусім мають на увазі інфантильність і незрілість особистості, нездатність брати на себе відповідальність за себе і своє життя.
Вплив батьків :На таких людей часто впливають батьки. Вони з дитинства звикають до того, що батьки завжди мають рацію, і навіть у дорослому віці вчиняють за їхніми вказівками. І навіть якщо намагаються збунтуватися і відстояти свою думку, на них тисне сильне почуття провини.
Формування самостійностіЗ раннього дитинства важливий природний процес формування самостійності, відлучення дитини від батьків іншими словами сепарація  йде сам собою, якщо йому не заважати.  І чітких вікових меж немає — найчастіше це розтягується в часі. У кожного може бути своя сепарація, яку можна простежити тільки за відчуттями. Хтось у 18 років їде з дому, відчуває свою самостійність, повністю покладаючись на себе, а хтось і в 45 років продовжує жити, ображаючись на маму і намагаючись заслужити її любов.
Підтримуйте ініціативністьЯкщо батьки не пригнічують ініціативу дитини, підтримують у ній розвиток характеру, підштовхують до прийняття рішень і взяття відповідальності, то у дитини поступово формується самостійність, опора на власну думку.
Тиск — дорога до інфантильності Якщо ж батьки тиснуть, нав’язують свою точку зору як єдино правильну, не чують дитячі «хочу» і продавлюють свої «треба», виховують послух за всяку ціну, то сепарації і формування самостійності не відбувається.
Надмірна відповідальність
Схожий результат буває і в протилежній ситуації — коли на дитину навішують занадто багато відповідальності і обов’язків не за віком. Гіперопіка і надмірна турбота також перешкоджають сепарації — дитина звикає, що за неї все роблять, у неї немає необхідності проявляти ініціативу і потреби щось робити самастійно. У всіх цих випадках діти виростають у дорослих з сильною залежністю від чужої думки і низькою відповідальністю за себе. Як ж подолати залежність від чужої думки?
Будьте добрі до себеХороший спосіб позбутися від даного типу залежності – бути добрим по відношенню до себе. У бажанні відчути свій зв’язок з оточуючими немає нічого поганого. Проблема виникає, якщо вона не збалансована іншими важливими речами на кшталт збереження власних кордонів.
Обирайте мотиватора, а не критикаЛюдям з залежністю від чужої думки дуже часто не вистачає впевненості в собі. У кожному з нас живе свій внутрішній критик, який нашіптує: «Ти недостатньо хороший». Однак всередині нас звучить ще один голос, що говорить зворотне: “Ти здатний на це. Ти досить хороший. Тільки ваш вибрі до кого з них прислухатися. Будьте готові отримувати схвалення від самих себе. Щоб перемогти залежність від чужої думки, не забувайте ставитися до себе так, як вам хочеться, щоб до вас ставилися інші.
Допомога з боку Звернення до хорошого фахівця, який працює з сепарацією, допомагає виправити інфантильність, пробудовувати кордони в різних сферах і виховати опору в собі. Тільки сформувавши свою зрілу незалежну особистість, людина може повною мірою реалізувати себе в суспільстві, у стосунках і в житті. З іншого боку, за вашу чесність і любов, що перевищують бажання бути прийнятим, багато людей зрештою почнуть цінувати вас набагато сильніше.
Автор: провідний психолог Коцюк О.О.